lördag, januari 26, 2008

BiLLe: Indiskt...Mmmmh!

Indisk mat tackar jag aldrig nej till! Särskilt inte om den är lite het också! Här kommer ett supergott kycklingrecept från Tasteline!

Kryddig Indisk Gryta Med Kyckling Och Linser

Ingredienser:
1 kg kyckling i delar, eller filéer
olja till stekning
1 st chilifrukt
3 st vitlöksklyftor
1 st purjolök
0,5 st squash, medelstor
0,5 st aubergine, medelstor
2 st kanel, stänger
1 tsk garam masala
1 msk kardemumma kärnor
1 msk ingefära, riven
1 msk kryddnejlika
500g krossade tomater
0,5 l vatten
1 st hönsbuljongtärning
2 dl röda linser
1 kruka koriander
20 g mandel, flagad
salt
svartpeppar, nymalen

Gör så här:
1. Skölj och torka av kycklingdelarna. Fräs dem i lite olja så att de får vacker färg. Tag upp dem och lägg åt sidan.

2. Skär bort kärnor och fröfästen ur chilin och hacka chili och vitlök. Skölj och ansa purjon och skär den i grova bitar. Skölj squash och aubergine och skär dem i bitar.

3. Hetta upp lite mer olja i en stor gryta och fräs allt det hackade lätt tillsammans med kryddorna. Häll i tomaterna och vattnet och smula i buljongtärningen. Låt allt sjuda i 10 minuter under lock.

4. Lägg i kycklingen och låt den koka med i 20 minuter. Lägg i linserna de sista 5 minuterna. Hacka till sist koriandern och lägg i den. Smaka av med salt och peppar. Rosta mandelspånen lätt i en torr panna och strö dem över grytan.

5. Servera med varma naanbröd och ris.


13 kommentarer:

lina sa...

Jag älskar indisk mat!!!! Mums vad gott det där verkar vara!!!!

Anonym sa...

Åh vad gott!! Det är ju något visst med indisk mat :)

Mjölksyra sa...

Lina:
Visst är det supergott med indiskt!? Älskar smakerna, dofterna och färgerna.

Sofia/Dagensmat:
Det kan man bara inte få för mycket av!

M sa...

lät gott. men själv är jag ju lite känslig för stark mat.. det behöver inte vara så starkt för att jag ska tycka det är starkt =).. men man kanske kan träna upp det oxå att tåla mer starkt..

Anonym sa...

Gillar indisk mat! speciell naanbröden!

Jossan sa...

Hej tjejen. Hoppas du haft en underbar lugn och skön lördag=) Vilket mumsigt recept!! Indiskt är aldrig fel!
KRam på dig

Karin sa...

Hej där!
Tack för kommentaren, ja e säker på att du också har en morgonmänniska i dig som kan väckas, på nåt sätt. Annars är ju helgpromenade minst lika sköna!
Maten lät god, men tråkig som man är tåler ja inte sån stark mat....
Ha en bra helg!

Mjölksyra sa...

Magdalena:
Åh, jag kan äta så stark mat att det nästan fräter i magen! Himla intressant att det kan vara så olika.

Kristin:
Åh, dom är sååååå goda!!!!

Jossan:
Har haft en superskön lördag med goa kompisar!
Känner mig ganska så utvilad nu också så imorgon vill jag nog träna igen.
Hoppas du haft en bra lördag!

Nike:
Så jag ska inte ge upp hoppet om att det kanske kan finnas en morgonmänniska inom mig också!?? Då hoppas jag på det, även om det känns helt omöjligt just nu! :-)

Anonym sa...

Hoppas att länken fungerar... *L* kopiera den å klistra in den på bloggen å får du se... ;)

*hmm* bloggen gick inte med på den...

Sus sa...

Men oj så gott! Detta måste bara göras! Låter jätte mumsigt!
/Sus

Mjölksyra sa...

Susanne:
Nu har jag kollat i mailboxen!
Så FIN! TAckTack!!!!

Sus:
Är mumsigt!

Vägen från 137kilo sa...

Åh, härligt, matispiration, låter ljuvligt och helt perfekt för idag! Tack! Älskar Indisk mat och allra helst när den är så stark att det bränner på läpparna efteråt, mmmm!

Och ännu mer tack för den söta komplimagen för frisyren! :D

Mjölksyra sa...

Vägen från 137kg:
Supersnygg är din nya frisyr!!