måndag, september 10, 2007

JENNY:Yammi!

Som ni säkert märkt är lax lite av en favorit. Snabbt och enkelt, nyttigt och gott och så går det att variera i oändlighet. Provade ett nytt recept idag som jag verkligen kan rekommendera. Receptet är hämtat från Arla men ett par små justeringar har gjorts.

Asiatisk lax 4 port
4 bitar laxfilé á 125 g
1 pkt matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 tsk farinsocker
ca 1-1½ cm riven färsk ingefära
1-2 pressade vitlöksklyftor
½ citron

Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Blanda ihop salt, farinsocker, ingefära och vitlök i en skål, pressa i citronsaft. Rör om tills saltet och farinsockret löst sig hjälpligt. Häll sedan blandningen över laxbitarna så att det ligger kvar så mycket som möjligt uppe på laxen. Häll sedan på grädden runt om fisken. Placera formen mitt i ugnen och gratinera i ca 15-20 min. Serverad med t. e x pressad potatis och en stor härlig sallad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar att jag åt fisk!!

Anonym sa...

Verkar jättemumsigt!

Anonym sa...

och jag som köpte en massa lax idag ;) vad lämpligt!

Anonym sa...

Funk är lagom svårt tycker jag :) Vissa steg är svårare än andra, så alltid finns det ngt man kan träna mer på ;) Capoeira innehåller lite sparkar och så, men inte mer komplicerat än tex. bodycombat :) Väldigt kul!

Anonym sa...

verkar mumsigt11 jag älskar lax! och alla annan fisk! min sambo påstår att jag komemr utveckla gälar snart! ;)

Mjölksyra sa...

Ofelia: Du går misste om något.....
Bille: Det är bara att ringa en halv timme innan du dyker upp...
Cizzi: Om du testar receptet hoppas jag du gillar det!
Sofia: Testar nog funk på söndag
Emelie: Du blir bara fruktansvärt intelligent!!