torsdag, februari 14, 2008

BiLLe: När det blir fel.

Om du är på gymmet, eller på ett gruppträningspass brukar du då gå fram till folk och visa hur man ska göra om du ser att någon gör heeelt fel?

När jag står på löpbandet och blickar ut över gymmet händer det ibland då och då att jag ser hur någon gör direkt fel i en styrketräningsmaskin... jag blir lika fundersam varje gång på om det är fel av mig att inte gå fram och visa hur man ska göra istället... För jag går inte fram! För vem är jag att gå fram och visa hur man ska göra istället, jag som inte har någon styrkeutbildning... eller?

Om det är någon som ser förvirrad och frågande ut vid en maskin, kan jag däremot gärna gå fram och visa. Eller om det är någon som man hejjar på och ser ofta på gymmet... Men inte en helt okänd. Och inte heller på ett gruppträningspass. För då tränger jag mig ju på ...eller?

Vad skulle du tycka om någon okänd kom fram till mig och rättade dig på gymmet? Eller på step-passet? Eller på någon annan träning?

16 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Jag skulle bli glad, speciellt i gymet bland maskiner och hantlar. Risken att man skadar sig är ju så hög om man gör fel är ju hög, så jag skulle bara ta det possetivt om någon sa till och visade hur jag skulle göra!

M sa...

Det där är jätte svårt. För mig tror jag det handlar lite om hur personen kommer fram och säger det. Säger man det på ett bar sätt skulle jag uppskatta det då jag är en vilsen själ när jag är på gymmet. Själv har jag så liten kunskap att jag inet skulle säga åt nån. Ser dom frågande ut hjälper jag gärna till med det jag kan..

Jossan sa...

Det händer att jag hjälper tjejer, dock inte killar, tror det kan bli fel att en tjej "lägger" sig i=)Har bara fått positiva reaktioner=)

Anonym sa...

Jag går faktiskt ALDRIG fram till någon okänd på gymmet och rättar till teknik. Ser de helt vilse ut frågar jag om de behöver hjälp och säger de ja visar jag så gärna. Men själv hatar jag självutnämnda experter som kommer fram och påpekar teknik. Ofta hör man ganska snart att de inte har en aning om vad de snackar om, och vad vet de om den personens mål eller skador för den delen (fast det är ganska kul att få ifrågasätta dem, förklara varför man kör som man gör och berätta att man är pt - då brukar de lomma iväg och fortsätta med sin egna felaktiga teknik i ett hörn). En person som rycker upp hantlarna i bicepspressen kör kanske "fusk" det vill säga att det är helt medvetet för att sedan hålla emot på vägen ner.

Anonym sa...

Jag brukar ofta få hjälpa folk som kommer fram till mig å frågar... Det är jue mestadels tjejer måste jag säga... *L* Killar kan jue det där dom tror dom... ;) Bara kul att kunna hjälpa till annars!

Anonym sa...

Då teknik är otroligt viktigt på gymmet så bör man egentligen säga till om någon gör fel. Skada sig för att man tränar fel är inte roligt.

På gruppträningspass är det dock mer instruktörernas uppgift att korrigera småfel.

Men på gymmet, absolut. Tror det uppskattas av de flesta!

Slow-Eva sa...

Oj mitt svar blev så långt så jag skriver i min blogg istället. kolla där :)

Anonym sa...

Har tänkt på det flera gånger när jag ser att ngn gör fel, men sedan kan jag inte med för jag är ju inte utbildad instruktör i gymmet eller nåt sånt, känns som om folk skulle ta illa upp och tycka att man bara vill glänsa.

Skulle nog inte själv ha nåt emot att ngn kom och hjälpte mig lite, om sättet de gjorde det på var bra - inte sånt sätt att man känner sig jättedålig & nedtryckt i skorna!

Anonym sa...

Hmmm.. Det beror nog lite på vem... Men jag hoppas att jag skulle uppskatta lite extra hjälp, finns väl en liten risk för att jag skulle bli småsur!

Anonym sa...

För egen del så skulle jag uppskatta informationen om någon trovärdig människa vill dela med sig av sina kunskaper. Jag tror dock att det kan verka stötande och irriterande om någon okänd kommer fram och pillar. Det är en svår fråga. Man vill ju inte avskräcka folk heller, i all välmening kan det ju bli lite snett. under mina gruppträningspass försöker jag kontrollera tekniken så mycket jag bara hinner och även under andras pass kan jag försöka tillrättavisa en del, men då vet de också att jag jobbar där. Som privatperson på andra anläggningar lägger jag mig aldrig i, det kan nog kännas olustigt både för mig och andra.

Mjölksyra sa...

Tack alla för era kommentarer!!! Roligt och spännande att höra hur andra tänker och funderar om ämnet!!!

Anonym sa...

Jag själv hade blivit glad om någon sa till mig om jag gör fel... Men det är säkert väldigt olika från person till person men så länge man säger till på rätt sätt så är det bara bra :)

Anonym sa...

Jag kommer ihåg att en tjej som såg att jag gjorde fel kom fram till mig och sa åt mig. Alla såg detta och kollade så jag kände mig fruktansvärt obekväm och blev faktiskt lite irriterad. Detta berodde nog på det sättet hon sa det och jag hade inte tagit åt mig om det var nån annan eller som hon sa det "på rätt sätt" med ett leende på läpparna. Så ja, om man säger det på ett bra sätt så är jag med! :) Fast som privatperson skulle jag helt klart strunta i det, jag tycker det är instruktörernas jobb och man vet ju aldrig, personen kanske är där för första gången och efter nåt sånt aldrig vågar komma dit mer!

Anonym sa...

Jag går inte fram till folk om jag ser att de gör fel. Jag vet att jag själv skulle bli väldigt irriterad om någon kom och talade om för mig hur jag ska göra. Men det är svårt för man vill ju samtidigt inte att någon ska göra illa sig heller...

Anonym sa...

Nej, det gör jag absolut inte. Om jag ser någon som ser lite vilse ut kan jag fråga om dom undrar/behöver hjälp med något, men aldrig mer än så.
Det är en annan sak om jag är där för att instruera någon i en övning eller dylikt eller när jag instruerar gruppträningspass, men inte i egenskap av privatperson. Nope, självutnämnande experter med pekpinnar klarar man sig utan.

Mjölksyra sa...

Tack alla ni också för era kommentarer! :)
Det verkar ju ändå övervägande som om dom flesta tycker att man kanske inte ska lägga sig i. Och om man gör det så är det viktigt huur man säger till...