söndag, november 25, 2007

BiLLe: Med julens dofter

Den här kycklinggrytan sprider underbara juliga dofter. God och mustig är den också!
Receptet kommer från Toppforms receptsida.

Kycklinggryta med saffran, kanel och kardemumma 2 port

Ingredienser:
4 st Skinnfria kycklinglår
100 g torkade Aprikoser
100 g Katrinplommon
25 g Sötmandel
1 st finhackad Gul lök
1/2 msk Kanel
1/2 msk Kardemumma
1 g Saffran
Saften från en citron
Saften från en apelsin
4 dl Kycklingbuljong

Gör så här:
Börja med att skålla mandlarna: Lägg mandlarna i en kastrull med vatten och koka dem tills skalet börjar lossna. Häll av vattnet och låt mandlarna svalna. Skala mandlarna och rosta dem i ugnen i cirka 5 minuter på 225 grader (mandlarna är klara när de har en lätt, rostad yta).
Hetta upp oljan in en kastrull. Fräs lök, kanel, kardemumma och saffran tills det börjar dofta gott.
Lägg kycklingbitarna ovanpå löken och tillsätt aprikoser, katrinplommon, rostad mandel, buljong samt citron- och apelsinsaft och låt allt sjuda i cirka en timme.
Grytan är klar när kycklingköttet nästan faller av benen.

13 kommentarer:

Anonym sa...

mums, den lät inte helt fel! ska äta kycklinggryta ikväll, men inte den där dock.

Anonym sa...

Åh, gott! =) Så roligt med recept!

Anonym sa...

ja, en låda kommer en gång i veckan, men man kan även välja om man vill hoppa över en vecka eller så!

Anonym sa...

Här luktade det pepparkakor när jag kom hem igen... *S* Men det var bara från när jag hade gjort gröten... Har dille på den nu!

Anonym sa...

Tack för tipset! Jag sparade ner på direkten, kul att komma med något nytt till jul, behöver ju uppdatera min julmatsedel en smula... ;-)

Jag gillar verkligen bilderna i eran blogg, är det någon av er som gör dem?!

lina sa...

Alla dessa goda smaker i en och samma gryta kan väl inte bli annat än super mega gott!!!

löpningseufori sa...

härligt med julinspirerade recept såhär när december närmar sig! :)

Mjölksyra sa...

Sofia/Dagensmat:
Kycklinggryta är aaaldrig fel!
Det låter verkligen toppen med en sån där fruktlåda faktiskt!

Ebba:
Luktar sådär härligt juligt också!

Susanne:
ja, man kanske skulle ta å exprimentera lite mer med gröten...
På tal om att testa...vad tror du om pepparkakskryddor i fotbadet (angående ditt inlägg om fotbad)?? Luktar fötterna pepparkakor sen tro?? :-)

Anna:
Vi gör inte bilderna själva. Dom är hittade på nätet på olika ställen. Det enda vi gör är att lägga in text, effekter å sånt i photoshop, så att det blir lite roligare.

Lina:
Definitivt supermega gott! :-) Vill göra mer sån mat med juliga smaker.

Josefine:
hela december månad är bara såå härligt, med alla dofter å smaker.

Anonym sa...

Oj! Det där lät avancerat men gott!

Anonym sa...

Hade däremot en creme jag smörjde in mig med med doft av vanilj/kanel... *L*

Anonym sa...

låter jättegott!
var får du tag på alla fina bilder?

Mjölksyra sa...

Gymglam/Caroline Nilsson:
Inte så avancerat egentligen. Det mest avancerade var att hålla koll på mandlarna i ugnen. Dom blev typ brända, så jag fick göra en ny omgång! :-)

Susanne:
låter som en underbart doftande creme.

Kristina:
bilderna hittas lite här och lite där på nätet! :-)

Anonym sa...

Jag hittade ett recept där de kallade dem för köttfärsdolmar och tyckte att det var ett smidigt sätt att få barn att äta koldolmar. Har ju min vana trogen joxar lite med kryddning osv men jag tycker att de blev supergoda!

Vill han inte ha grädde i så kan man använda mjölk och kanske lite ströbröd istället.