torsdag, november 29, 2007

BiLLe: Saffransdoft Till Lunch?

Brukar du laga mat efter recept som du hittar på bloggar? Eller är det så att du blir inspirerad av recepten till att laga och äta annan mat? Eller bryr du dig inte alls om recept?

Här kommer iallafall ännu ett juldoftande matrecept! Nyttigt! Gott! Enkelt! Kan det bli bättre?
Receptet kommer från Hälsokokboken.


Saffransbönor Med Limelax 4 port

Ingredienser:
300g laxfile
2 lime
1 vitlöksklyfta
1/2-1 pkt saffran
1 msk rapsolja
8 dl kokta vita bönor
3 dl vatten + 3 msk fiskfond
4 tomater
1 röd paprika
1 röd chilipeppar
1 tsk Maizena majsstärkelse

Tillagning:
1. Skär laxen i kuber eller bitar.
2. Pressa limesaften över laxen och låt stå medan resten förbereds.
3. Pressa vitlöken och fräs den försiktigt i oljan tillsammans med saffran.
4. Lägg i bönorna och värm med lite av fiksbuljongen.
5. Skär tomat och paprika i strimlor och finstrimla chilipepparn.
6. Koka laxen tillsammans md tomat, paprika och chillistrimlor i resten av fiskbuljongen, ca 5 minuter. Ta upp laxen ur buljongen.
7. Rör ut Maizena med lite vatten och rör ner redningen i buljongen. Låt såsen koka upp.

Servera laxen med saffransbönor och sås, ev garnerad med lite rivet limeskal.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen mat med saffran i, särskilt i ris! Saffransris med kyckling och turkisk yoghurt med hackade mandlar och aprikoser i. Lätt som en plätt och gott!

Anonym sa...

ja, regnpromenader är jättemysigt, men den där stormande vinden kan man allt klara sig utan!;-)

Anonym sa...

Mmm det lät jättegott. jag brukar laga en hel del recept som jag hittar på olika bloggar, perfekt inspiration! Och det här med decembers njutningar.. någon stans är det bara i december vi äter dessa saker och övriga 48 veckor per år tänker vi inte ens på dem.. Klart man ska äta, för den sakens skull inte mängder kanske.. Dessutom är ju som jag skrev det mesta på julbordet nyttigt=)Jag har börjat med både pepparkakor, lussebullar och glögg.. Tyvärr känns det i byxlinningen men det beror ju självklar tpå mängderna..

Anonym sa...

Jo, och det var riktigt mumsigt också! Detta lät ju också riktigt gott. Juligt och gott!

Vad roligt att du lämnade en rad hos mig.

Anonym sa...

haha, ser nu att jag kallade passet ett annat namn än vad det heter.. pinsamt :P det heter fight club och är ett boxpass!
Jag gör ofta mat inspirerad av bloggrecept. Ska göra saffransscones i helgen. Blir en massa julmys!

Anonym sa...

ja, jag får sådant sjukt sug efetr just fikon ibland, haha. läste på förpackningen att d einnehålelr mycket kalium, så det kanske är så att jag har brist pådet helt enkelt;)

Anonym sa...

mm vad gott!

Mjölksyra sa...

Annoula:
Mmmmh...lät supergott med ditt saffransris!

Mee:
Håller med! :-)

MsFatso:
Jo, i byxlinningen brukar det definitivt kännas i efter december månad!

A Big Deal:
Mycket juligt blir det nu framöver! :-)
Och roligt att du lämnade en rad här!

Emi:
Fight Club?? Guud vilket coolt namn på ett boxpass! Blir inspirerad direkt!!
Och saffransscones yummie! Hoppas det kommer ett recept på din blogg sen!

Carolina:
Lägsen jag åt fikon nu! Men jag blev supersugen när jag såg det på din blogg!

Kristina:
Mycke mumsigt!

Anonym sa...

Mmmm, vad gott! Älskar både saffran och bönor! Ska testas, dock utan lax och ett annat veg alternativ :).

Mjölksyra sa...

Sofia/Healthyandhappy:
Saffran luktar så underbart gott.
Och bönorna passar nog till det mesta!

lina sa...

Åh, vad gott! Jag brukar laga rätt många recept jag hittar på bloggar faktiskt. Ibland rätt av och ibland hämtar jag inspiration och ändrar lite efter min egen smak:)

Mjölksyra sa...

Lina:
Inspirerande är det definitivt att läsa på bloggarna om recept och vad folk äter tycker jag.