lördag, december 01, 2007

BiLLe: Träningsmotivation i December


Första december!
Hela December är en sån härlig mysmånad tycker jag! Men samtidigt innebär det vissa svårigheter för mig att hålla träningsmotivationen på topp.

Endel verkar bekymra sig för dagarna runt julen.... jag bekymrar mig mer för heeeeela december månad för då släpper alla mina hämningar! Träningen brukar dras ner till ungefär hälften och månaden fylls sedan med pepparkakor, lusskatter & julgottis, mys i soffan med glögg, mycket bakning m.m..

Mysa ska man göra tycker jag! Och äta gott! Och njuta av juliga godsaker, men när det blir nästan typ 31 dagar i sträck så blir det ju lite allvarligare, iallafall för min del...det blir allt för trångt i byxlinningen och skitsvårt och segt att komma igång igen i januari...

I år hoppas jag att det ska gå bättre! Jag känner mig stark! Och ovanligt motiverad till träning! Och peppad! Och stark och jättemotiverad och..... *sniffar i luften*...Mmmmh, luktar det inte nybakade lussekatter?????! ;-)

Påverkas din kost och träning negativt under December månad?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det har påverkat mig innan, men nu ska det banne mig inte göra det! Jag har precis kommit igång med lite träning, efter nått år av ren lathet, så jag tänker inte tappa allting nu. Det har varit ganska svårt för mig att börja träna igen och skippa sötsaker på vardagarna.. Jag kommer bli besviken på mig själv om jag börjar äta sötsaker varje dag igen :P!

Anonym sa...

Ja, för mig påverkas både och. Jag brukar inte gå runt och ha ångest för det eller så, men somsagt blir det segare att komma igång igen ijanuari, och det är ju inte lika skoj ;)

Anonym sa...

Jag kör lika året runt jag... *L*

Men försoffar du dig vettu så kommer jag å sparkar igång dig! ;) Säger jag som tar mig en SPA-dag igen (läs vilodag)... Regnar busen ute så jag tänker inte gå utanför dörren!

Mjölksyra sa...

Kristina:
Hejja! Hejja! Klart att du kommer fixa det!

Sofia/Dagensmat:
Ångest ska man ju inte ha i den här glädjens tid! Det vikitga är väl att man kanske försöker att inte sluta röra sig, så att det blir så tufft att komma igång igen!

Zuzibuz:
Skiiiitbra!!! Lova att sparka riktigt hårt om det börjar märkas tendens till försoffning här!! :-)
Hoppas du får en riktg mys-pys-spa-dag!

Anna (Orka mera) sa...

Träningen påverkas inte alls men det är klart att kosten blir lite mindre strikt över helgerna och lucia. Men det är inget jag gräver ner mig över, det hör till! Det jag försöker hålla mig till är att jag inte ska äta för att äta utan äta för att jag är hungrig eller för att jag är hemskt sugen. Inte förvandlas till en soptunna med andra ord utan njuta av varje tugga. Då brukar det lösa sig :)

Anonym sa...

nej det gör den inte, bara på julafton ;) ibland sätter ju snön stopp för powerwalksen, men annars är det mest mysigt tycker jag :)

Anonym sa...

Nja. Maten påverkas ju eftersom det finns så mycket smågott att äta. Annars ser julmaten rätt nyttig ut för mig som vegetarian. Och träningen påverkas inte negativ, men istället för dans blir det gym och pulsande i snö (förhoppningsvis, om det kommer någon) :D

lina sa...

Lite påverkar det nog! Träningen brukar jag försöka hålla igång, men jag äter helt klart mer sötsaker och sånt än resten av året. Tycker att det funkar ändå, men jag tänker ju lite på mängderna. Det är ju lika gott & mysigt om man tar en lussebulle som om man tar flera:)

Anonym sa...

Idag är det första dagen efter ett år jag inte har använt min stegräknare. Det kändes ovant att inte ta på sig den imorse. Jag var på väg, men hejdade mig själv. Någon gång längre fram kommer jag börja använda den igen, men just nu blir det en stegräknepaus.

Anonym sa...

Nej jag tränar på likadant, i samma takt. Tycker det enda som ev kan vara störande är att gymmet inte har lika generösa öppettider under jul/nyår. Annars så är motionen och mina morronprommisar minst lika betydelsefulla för min hälsa även under juletid. :)

tenah sa...

December är perfekt träningsmånad, folk hinner inte till gymmet pga julshopping =lugnt och skönt och massa lediga maskiner dessutom kan man passa på att prova nåt nytt pass som amn inte vågat sig på förut , skridskoåkning på närmsta spolade bana, promenader i snö (om man har snö dvs)- extra tungt och effektivt dvs man kan ta kortare promenader som ändå ger minst lika bra effek, åka långfärdsskidor (kräve rockså snö förstås), Åka till badhuset och simma samt slappa i bastun- urmysigt, Yoga hemma i lugn och ro och massa annat.. Så träna på vettja=) Det kommer jag göra! Kram!

Mjölksyra sa...

Anna:
Vad skönt att det funkar så bra! Jag ska definitivt försöka tänka på att inte bli nån slags soptunna, om det går.

Annacaolina:
Snö är supermysigt! Önskar att det kunde snöa på julafton! Promenader i knarrande snö, underbart!

Kristin:
Vad skönt att det blir nyttigt på julbordet utan att man ens behöver anstränga sig. Vad brukar du äta för vegojulmat?

Lina:
Önskar jag kunde nöja mig med typ en eller två lussebullar! Det är ju så förbaskat gott ju!

Junitjej:
Oj, det måste kännas konstigt att vara utan den om man använt den så mycket!

Emma:
Javisst är det skittråkigt när gymmen och träningställena knappt har öppet under jul/nyårsveckan!
Dom kunde erbjudit lite roliga specialpass istället ju!

Tenah:
Oj vilka bra tips, och vilket skönt tänk! Så har jag inte ens funderat innan! Nu blev jag peppad!

Anonym sa...

Snarare åt andra hållet eftersom jag får vara på hemmaplan och träna och det tycker jag är kanonroligt! Men då äter man ju en del skräp också, tur att det bara är december en gång om året. ;-)

Ebba sa...

Mig påverkar det i den mån att det är lite svårt att träna styrka när gymmet har stängt, haha. ;D Får köra på fler konditionspass i år helt enkelt.

Anonym sa...

Ja alltså.. lussekatter e ju SÅ GOTT!! och pepparkakor med.. måste ju ätas i december.. jag kan inte låta det gå en jul utan det iallafall. Skulle ju inte vara jul då =) MEN däremot kommer jag inte ha pepparkaks-rejs med mig själv som förra året. Och inte trycka i mig all den där chokladen runt juldagarna. Ps, ni har alltid så söta bilder på eran blogg =)

Mjölksyra sa...

Moa:
Ja, det är verkligen tur att det inte är fler sånnahär månader!:-)

Ebba:
Verkligen trist att gymmet är stängt! Tänk börja julaftons"morgonen" med ett riktigt hårt och svettigt styrkepass!?

Camilla Salud:
Det är ju verkligen så mycket gott som man vill ha! Man kan ju lixom inte äta en pepparkaka eller lussekatt, man vill ju ha måånga! :-) Men jag tror att knepet är att man inte slutar röra sig också, för då blir det ju så tungt att komma igång igen!

Vad skoj att du gillar bilderna!

Slow-Eva sa...

Absolut. Det är mycket svårare att hålla koll på vad som åker in i munnen när man hela tiden frestas av goda bullar och pepparkakor tycker jag. Dessutom är det ju mycket mys och varje helg till nyår är vi uppbokade och bortresta vilket innebär mindre träning och mycket mumsiga, goda, härliga middagar. Sånt som är underbart! Men inte så bra för mina höfter ;)

Anonym sa...

Jag hoppas inte det iallafall.. då kommer jag inte komma i min nyårsklänning :P
Ikväll blir det mest troligen BodyCombat, wii!

Mjölksyra sa...

Evasleva:
För mig räckte det att det blev första december och jag bara föll för alla frestelser och tyckte träningen blev ointressant!

Emi:
Hur ser den ut, din klänning?
Body Combat, KUUUL!