tisdag, januari 29, 2008

BiLLe: Grönt Är Skönt!

Så mycket spännande och goda salladsorter, blad och skott det finns! Och dom flesta är ju mer eller mindre späckade med nyttigheter...
"Ju grönare blad desto nyttigare är den. Under klorofyllet som ger bladen den mörkgröna färgen finns olika antioxidanter. Mörka blad är också rika på järn, k-vitamin och B-vitamin. Även gröna blad med rött i räknas också till dom nyttigare sorterna". (Enligt Må Bra-tidningen).

Jag gillar att blanda och variera, men favoriterna är nog babyspenat och machesallad.

Vad har du för favorit?






























Har jag glömt någon god sort kanske?

32 kommentarer:

Slow-Eva sa...

Babyspenat är bra det! Det fungerar inte bara i sallad utan i så många maträtter t.ex. färsk tortellini med tomatsås och en näve babyspenat. Mums! Så gillar jag ruccola (på en nyttig hemmabakad pizza med fetaost) och solrosskott på macka!

Anna (Orka mera) sa...

Babyspenat, mache, rucola, solrosskott..mmm, jag kan inte bestämma mig :)

Susanna sa...

Sallad på babyspenat, solrosfrön och balsamvinäger. Mm =)

Anonym sa...

Babyspenat, ruccola och mache är favoriterna här, mus!

Jossan sa...

Jag är lite tråkig... köper bara isbergs och vitkål. Men tycker det är sååå gott helt enkelt.
Godmorgon förresten=)

Anonym sa...

Babyspenat och ruccola är mina favoriter, mums!

Anonym sa...

Babyspenat är gott. Annars är jag pinsamt dålig på att äta grönt. Det är hemskt, skämmes på mig!

Em Löfgren sa...

ohh lollo rosso var d elänge sen jag köpte! tack för påminnelsen! dne är god och ger så vacker färg!!

Anonym sa...

Oj vad många det finns! Jag har nog blivit lite insöad, ska testa nya sorter nästa gång jag handlar =)

Sporty Spice sa...

Hej Bille. Kan inte du maila mig på petra@swedishstrength.com. Jag har en lite fråga till dig. Och roman rockar! Går ju att ha både i sallader och i woken. =)

Anonym sa...

Jag har nog inte provat hälften av dom där... *L* Får kanske köpa med mig lite på mamsingens å min shoppingtur sen... Annars är jag en sucker för vitkål... gillar löite tuggmotstånd... det å morot blandat med lite god smaksatt vinäger... :P

Ebba sa...

Mums, sallad är gudomligt!! =) Babyspenat gillar jag också, som många andra verkar gilla. ;D Romansallad gillar jag också. Och isbergssallad.

Mjölksyra sa...

EvasLeva:
Gott det låter med babyspenat och torellini! Det ska jag testa!
Och rucola på pizza är mums, även om jag inte föedrar rucola så mycket annars!

Anna/Orkamera:
Så mycket som är gott ju! :)

Susanna:
Åh, jag måste bli bättre på att använda balsamvinäger!

Sofia/Dagensmat:
Rucola är inte helt min grej. Kanske om man blandar i lite med annan sallad. Den får inte ta över för mycket tycker jag.

Jossan:
Riven vitkål med salladskryddor och lite olivolja är en stor favorit här förstås!

Anna/Fitnezz:
Jag älskar Babyspenat! Kan äta hur mycket som helst!

Emi:
Det finns ju massa salladsmixer med massa olika goda sorters sallad i som man kan köpa. Bara att skölja och så har man en färdig blandsallad på tallriken. Kanske ett bra tips!?

Emelie:
Längesen jag också köpte! Håller med om att färgen är vacker!

Milla:
Finns ju mycket spännande ute i affärerna nu förtiden! Roligt att variera så tröttnar man aldrig!

Sporty Spice:
Så spännande! Ska genast skicka iväg ett litet mail!

Susanne:
Gillar också riven vitkål! Har förstås inte testat med morot tillsammans! Det ska jag göra!!

MrsEbba:
Alltid gott med sallad!
Romansallad tror jag faktiskt att jag inte har testat än!

Vägen från 137kilo sa...

Vilka fräscha bilder, blir salladssugen!
Mina favoriter: De tre översta+ mizuna och roman! Fast en trista isberg och ruccolan handlat trots det oftast tror jag!? Av ren vana tro?

Anonym sa...

Jag är väldigt dålig på att äta just sallad. Det faller mig inte i smaken riktigt. Fast rucola är gott! :)

Anonym sa...

Underbart inbjudande bilder, ser smarrigt ut. Min favorit är också babyspenat. Till sallad är creme de balsamico ett måste.

Mjölksyra sa...

Vägen från 137kg:
Romansallad blir jag lite nyfiken på nu! Måste testa det!

Kristin:
Åh, sallad som är så gott så gott! =)

Miss xl:
Creme de balsamico? Låter spännande!

Anonym sa...

hellst allt =) ska tillägga att det var abolut inte många år sedan jag enart visste vad isbergssallad var för någt =)

j sa...

babyspenat och ärtsskott är riktigt gott!

Anonym sa...

Min favorit är faktiskt ingen! Avskyr sallad;-)

Prralin sa...

En blandning av det mesta är det allra godaste tycker jag, men enklast är att bara piffa till isbergssalladen med lite ruccola. Mums!

Anonym sa...

Isberg är favoriten.
Kommentarer överflödiga. ;-)

Löpning & Livet sa...

Det finns så mycket som jag inte testat.. Måste nog ta en tur till affären :) Hoppas det är ok att jag länkar till er föresten.. :)

Anonym sa...

jag är ärligt talat ingen salladsfantast men nu blev jag t.o.m lite sugen på sallad. dock tycker jag det är gott tillsammans med tomat gurka o fetaost :D

Puma sa...

heja mache och babyspenat! :-) och gärna lite röda tomater till det. och gul paprika!

Mjölksyra sa...

MsFatso:
Sallad är bara så gott!!

Josefine:
Har faktiskt aldrig smakat ärtskott, eller egentligen inte ens sett i butiken faktiskt! Hur smakar det?

Erika:
neeej, det tror jag bara inte på! :-)

Prralin:
Håller med! Förrutom rucolan!:-)

Cia:
*skrattar*

Andrea:
Klart det är ok att du länkar! Jätteskoj!!

Sofia/Mayflower:
Aaah feta. Alltid gott med sallad!

Puma:
Mmmmh!

Anonym sa...

Mangold är riktigt gott - särskild ljummen. :P

Anonym sa...

Rucola är favoriten..

Anonym sa...

Min favorit är babyspenat! *mums*

Mjölksyra sa...

Lumumma:
Ljummen Mangold har jag inte testat! Låter intressant! Annars kan jag tycka att Mangold tar över lite med sin smak.

Fredrik:
Rucolan är visst populär och verkar vara mångas favorit! Undra vaför?

Jenny:
Mums säger jag med!

Anonym sa...

Vad fräscht! Du nämnde ruccola två gånger. :-) men den är god så den förtjänar två platser i din lista. :-P

Mjölksyra sa...

Moa:
Men hoppsan! Vad konstigt att jag inte sett det! Och jag som inte ens gillar rucola så mycket ju! :-)