torsdag, januari 31, 2008

BiLLe: Smart & Gott

Någon mer som kikat i kokboken "Smart & Gott - Kanonrecept Som Gör Nytta" av Liselotte Forslin???
Jag har precis upptäckt den och tycker den är alldeles underbar! Enkla, nyttiga och goda recept och riktigt härliga inspirerande och färglada bilder som lockar till matlagning.


Baksidetext på boken:
"Smart & Gott bjuder på goda, fräscha och nyttiga recept samt fakta och råd för att få bättre balans i vardagen. Du får också tips på smart mat, så kallad "super foods", alltså råvaror som är fullproppade med god energi och hälsoeffekter som din kropp jublar över..."

Visst ser det ljuvligt gott ut på bokomslaget!? Här kommer receptet på:

Fyllda Grönsaker 4 port

Ingredienser:
4 tomater
1-2 paprikor
olivolja
2 port fullkornscouscous
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
100g fetaost
3 torkade aprikoser
1-2 starka korvar, tex merguez
flingsalt och nymald svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär av ett "lock" på tomaterna och gröp ur kärnorna.
Skär paprikorna på längden och tag bort kärnor och vita hinnor. Rosta paprikorna i ca 10 minuter på en plåt med lite olja.

Tillaga couscousen enligt förpackningen och blanda sedan med kanel, spiskummin och koriander. Smula i fetaosten. Strimla aprikoserna och skiva korven fint och blanda allt. Smaka av med salt och peppar.

Fyll tomaterna och paprikorna med couscousblandningen, lägg på locken på tomaterna och baka i ugnen ytterliggare ca 10-15 minuter.

22 kommentarer:

Anonym sa...

hihi precis, bättre än så blir det inte :) intressant bok ;)

Sus sa...

Mumms! Det lät mycket gott!
God natt!
/Sus

Mjölksyra sa...

Sofia/Mayflower:
Boken är helskön!

Sus:
Så många goda recept i boken så jag vet inte riktigt var jag ska börja! Jag vill göra allt!!
Hoppas du får sussa riktigt gott!

Jossan sa...

MMMMMmmmm va gott det lät. Har inte sett den kokboken..den skulle passa utmärkt på min "kokbokslist" i köket=)

Anonym sa...

Omslaget var verkligen fint och fångade verkligen ögat :) Lät smarr !

Puma sa...

Låter spännande. Måste man ha ugn till alla recept? ;-)

Anonym sa...

Såg den på jobbet, ska nog ta hem den och ta några kopior :P!

Anonym sa...

Mums! Detta receptet ska jag prova så fort jag fått tebax matlusten!

Ebba sa...

Lät supergott! =)

Anonym sa...

Oj, det lät som en intressant bok, hade inte hört talas om den innan. Det blev jag nyfiken på!

Jossan sa...

Nu har jag shoppat den på nätet=) Tack för tipset tjejen

Mjölksyra sa...

Jossan:
Nej, men vad skoj att du köpt den!! Hoppas nu du gillar den också bara!

Carro:
Bilderna som är i är lika härliga och inspirerande!

Puma:
Åh, saknar du inte ugn grymt mycke?
I boken är det många recept som inte behöver göras i ugnen.

Anna/Fitnezz:
Ingen dum idée alls!!! ;-)
Var det bibliotek du jobbade på?? Underbart det skulle vara!! Jag vill också!!

Sweetie:
Har du inte piggnat till efter magbesvären än!? Så tråkigt! Krya på dig nu!!! Snart är du på benen igen!

MrsEbba:
Mycke mumsigt!

Sofia/Dagnesmat:
Väääldigt trevlig och inspirerande är den!

Anonym sa...

Nu har jag länkar till sidor där du kan köpa gojibär på min blogg! *L* Finns en återförsäljare i Malmö ser jag... Mindre dyrt oxå än på Hälsokosten... Men man ska äta fler än vad dom sa till mig... :P Finns även som pulver som jag ska testa i gröten!

Sofy sa...

Härlig bok! Sådär färgglada omslag får mig alltid att greppa böcker och gå mot kassan. Nu längtar jag efter bokrean!!!

M sa...

intressant bok. den ska jag nog hålla i minnet

Anonym sa...

Fyllda grönsaker e mumma!

Mjölksyra sa...

Susanne:
Åh, vad bra!! Ska genast kika in! Jag har varit runt på så många hälsokoster och inte hittat dom.

Sofy:
Jag längtar också skitmycket till Bokrean! Har börjat räkna ner dagarna! Sååå skoj det ska bli!

Magdalena:
Jättemysig är den!

Crazypill:
Håller med! Riktigt MUMSMUMS!!!

Anonym sa...

Inte hört talas om boken innan men nu blev jag allt nyfiken :P

Mjölksyra sa...

Rosabubbelgummi:
Kolla in på bokus, där finns fler recept och bilder ur boken!

lina sa...

Älskar också den boken!!!

Mjölksyra sa...

Lina:
Visst är den underbart inspirerande!?

Tina sa...

tack för boktipset! har i helgen funderat på vad jag ska investera i på bokrean i år. den där ligger bra till tror jag.