tisdag, september 25, 2007

BILLE: Provat Matvete för första gången

Idag har jag provat matvete för första gången! Först tyckte jag det luktade lite skumt (från burk), men när jag hade smakat kom jag fram till att jag gillade det riktigt mycket. Det ska definitivt ätas fler gånger. Gott, spännande och nyttigt!

Nyfiken Vital kan man läsa så här om matvete:

"Matvete är vete där en liten del av det yttre skalet har tagits bort medan den nyttiga grodden finns kvar. Det är en fullkornsprodukt som är mättande, nyttigt och smakrik. Den kan användas istället för t.ex. ris och potatis."

"Matvete innehåller lite fett och mycket lite är mättat fett. Det är en bra källa till flera mineraler som järn, zink, fosfor, kalcium, magnesium och kalium. När det kommer till vitaminer är det framför allt B-vitaminer som det finns rikligt av."

Matveten från Frebaco är KRAV-märkt. Det är inte den från Zeta, men desto enklare eftersom man inte behöver koka den. Jag vet inte om det finns fler märken som har matvete!?

Enkelt Tillagningstips från Zeta:
Skiva färska champinjoner och stek i olivolja tills de fått färg. Lägg i finhackad vitlök och matvete, stek ytterligare någon minut. Smaka av med salt och peppar och vänd ner lite rucola.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon!
Huvudet var tydligen inte riktigt med, blev nog lite ivig när jag hittade bloggen :-D
Nu är dock länken fixad till HELA eran blogg, inte bara det specifika inlägget ;-)

Anonym sa...

bra tips! det ska prövas!

j sa...

jag har matvetet från frebaco hemma nu, och tycker att det är riktigt gott! tipset ska provas!

Anonym sa...

Matvete säger du? Det måste jag ta och pröva!

Anonym sa...

Zetas recept lät jättegott! hur smakar matevtet?

Mjölksyra sa...

Anna:
=)

Emelie:
Ja, prova!

Josefine:
Jag har bara provat den på burk, men har frebacos hemma också. Får se om det är nån skillnad mellan dom.

Fredrik:
Ja, gör det! Alltid kul när man kan variera maten lite.

Carolina:
Zetas recept var jättegott! Svårt att beskriva hur det smakar egentligen. Inte som ris direkt. Kanske påminner lite om dinkelris! Lite lätt gummiaktigt, men gott.