måndag, september 17, 2007

JENNY: Bulgur

Här kommer receptet på min superenkla Bulgursallad som jag bjöd Bille på. Håll tillgodo!

Bulgursallad
2 dl okokt fullkornsbulgur
1 msk grönsaks fond
150g fetaost 10 %
1 liten burk majs
1½ avokado
1 rödlök
ca 15 st. cocktailtomater på kvist
ca 50-60g blandad sallad, ruccola, mache och baby spenat
1 burk Abbas tonfisk Xpress med grillad paprika

Dressing
200g Matlagningsyoghurt 9-10%
1 tsk dijonsenap
½-1 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta
en nypa salt

Koka bulgur i vatten och grönsaksfond och låt det svalna. Under tiden dela fetaosten, avokadon och tomaterna i lagom stora bitar, hacka löken.
Blanda ihop alla ingredienser när bulgurn svalnat.
Till dressingen blanda man ihop alla ingredienser och låt det "dra" minst en timme så smakerna framträder.

Nästa gång ska jag nog prova att ha i soltorkade tomater och oliver istället för coktailtomater. Tror det kan bli gott.

8 kommentarer:

Anonym sa...

lät ju jättemumsigt!!! roligt med nya recept med tonfisk tycker jag äter sammasamma jämt! detta ska provas!

Anonym sa...

Sååå gott det var! Är sugen på sån sallad idag också! Måste ge mig ut på jakt efter tonfisken!

Anonym sa...

Låter Supergott! Sambal var länge sedan jag köpte hem. Ska testa ditt recept!

Anonym sa...

tackar =) Känns underbart. Recepten ser goda ut.. skall jag prova!1

Mjölksyra sa...

emelie: visst är det kul att testa nya saker?
Bille: Testa ICA där hittade jag min tonfisk.
Ofelia: Sambal finns alltid hemma hos mig. Används flitigt i det mesta!
lova:Hoppas du gillar det om du provar.

Anonym sa...

Vad gäller biffarna (på min blogg) så finns tyvärr inget recept. Jag lägger till och drar ifrån allterftersom jag gör dem. Varierar nästan varje gång...

Men principen kommer här:
ca 500gr köttfärs
1 burk Kineybönor
1 riven morötter
Lök
Vitlök
Persilja
Lime
Ägg
Fiberhavregryn
Vetegroddar
1) Blanda ägg, havregryn, vetegroddar (eller vad du har) med lite vatten och låt svälla. Detta ska hålla ihop biffarna. Riv en halv lök och häll i detta.
2) Ta en ny skål. Häll i kindeybönorna och en liten del av köttfärsen (enklare då). Jag brukar använda en mixerstav. Riv morötterna.
3) Tillsätt resten av köttfärsen samt kineybönorna med äggbladningen. Samt morötter. Blanda.
4) Smakksätt som du vill. Ex Vitlök-rivet limeskal- och massa go persilja. Alt. Några skedar Avjar Relish-chiliflagor-sambal olek.
5) Jag har gjort dessa på plåt m bakplåtspapper -Dels för att att det är enkelt , men också för att de blir lite lösa och då kan det vara bra att göra på det viset.

Mjölksyra sa...

Ofelia: TACK för receptet! Det verkar så spännande med dina biffar så dom ska definitivt provas!

Anonym sa...

Mmm det här måste testas!