torsdag, oktober 25, 2007

BILLE: Några förkylningstips?

Det blir inte alltid som man hade tänkt sig. Denna vecka hade jag tänkt träna massa skoj som mer Styrketräning, Afro Power Dance och dagens roliga Funny Friday-pass , men så blir det alltså inte...

Har haft ont i kroppen och varit hängig sedan början av veckan (trodde det var träningsvärk från spinningen och de nya styrkeövningarna) och har nu feber. Hur mycket jag än vill träna så är det vila och återhämtning av krafter som gäller resten av veckan. *snyyyyyft*

MEN nästa vecka!!!!!! Då vill jag träna massor! Jag vill gå på ett efterlängtat Body Jam-pass, och äntligen få prova på Funk, och massa annat skoj!

Tills dess, Ha en riktigt skön fredag och helg!

Därför ska du inte träna sjuk enligt artikel i Fitnesstidningen:

Sämre resultat:
Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant.

Tillfrisknandet försvåras:
Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.

Risk för svåra komplikationer:
En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden.

Smittan sprids:
Om man går till gymmet när man är sjuk är risken stor att man smittar andra tränande. Den som är sjuk bör hålla sig för sig själv, av respekt för sina medmänniskor.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj vad tråkigt. man är ju jämt orolig för att man ska drabbas av den rackarns förkylningen. Vila är väl det allra bästa egentligen. Sova mycket och dricka mycket vatten. Krya på dig och ha en trevlig helg trots omständigheterna.

Anonym sa...

Usch då, trist att bli förkyld, hoppas du kryar på dig!

j sa...

hoppas att du kryar på dej nu!

Anonym sa...

Låter ju klokt, hoppas att du blir pigg snart, funk verkar ju hur kul som helst! Inga riktigt bra tips på genvägar till hälsan tyvärr, vila är nog det enda rätta.

Tack så mycket, ja visst är det unerbart att det hela tiden känns så bra! har inte för en sekund tänkt ge upp det här sättet att leva sedan jag började, otroligt nog om man tänker på utgångsläget ;-D

Anonym sa...

Ja! Det var inga dåliga pizzor de hade på pizzahut. Helt underbart med tjocka, härliga pizzabottnar! :D

Puma sa...

Hallå mjölksyratjejer - lämna emailadress så mailar jag över hur träningsdagboken ser ut på insidan! :-)

Anonym sa...

Haha! nu när du säger det, jag minns inte heller hur vanlig pasta smakar ;P

Anonym sa...

Nej vad trist! :( Det känns så jäkligt när man bara VILL träna..
Krya på dig!

Anonym sa...

Jag tackar för din väldigt snälla kommentar ang. portfolion och hoppas du tillfrisknar snart! :) Trevlig helg! :D

Prralin sa...

Usch o fy - inte kul att vara sjuk! Själv har jag känt lite symtom på att något är på gån ett par veckor o bara väntat på att det skulle bryta ut, men peppar peppar så har jag klarat mig än så länge... krya på dig!!

Mjölksyra sa...

Moa: Taaack! Sova mycket har jag gjort iallfall! :-)

Sofia/Dagensmat: Tacktack! Känns lite bättre idag faktiskt!

Josefine: Tack så mycket!

Anna: Du har verkligen kommit sååå långt, och är en riktig inspirationskälla!

Emma: Tjock botten...MMmmmh! Vad blev det för fyllning?

Puma: Vad snäll du är!!! Har lämnat mailadressen hos dig!

Sofia/Healthyandhappy: Tack! Jag hade verkligen sett fram emot träningen nu i veckan, men till sist fick jag ju bara acceptera att det inte gick helt enkelt. Men nästa vecka ska iiiinget stoppa mig! :-)

Dessi: Du ÄR verkligen duktig och det är riktigt snyggt det du gjort! Har du pluggat dig till kunskaperna eller lärt dig själv?

Prralin: Tack! Hoppas att det inte bryter ut nått hos dig, och att dina stressiga veckor har börjat lugna ner sig. Hoppas du får en bra helg!