lördag, februari 23, 2008

BiLLe: Asiatisk Quinoasallad

Vad har du för favorittillbehör i sallad?

Här kommer ett mumsigt salladsrecept med quinoa och kräftstjärtar från kokboken "Pauluns GI-mat":



Asiatisk Quinoasallad 2 port

2dl quinoa (alternativt bulgur)
6 dl vatten
örsalt
1 rödlök
2 avokador
1/2 gurka
1 mango
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 300g)
1 burk svarta bönor (400 g)

Dressing:
3 msk olivolja
saften av en lime
1/2 hackad chilifrukt
1 msk fisksås
1 tsk farinsocker
1 krm mineralsalt
1 dl hackad färsk koriander

Gör så här:
Koka quinoan och låt kallna.
Skala och hacka rödlöken. Skär avokadon, gurkan och den skalade mangon i små tärningar. Lägg alla grönsakerna i en skål och blanda ner quinoan, de avsköljda bönorna och de avrunna kräftstjärtarna. Blanda alla ingredienserna till dressingen och häll över salladen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, bönor och kräftstjärtar! mumsigt.

M sa...

ååå va gott det låter och ser ut

Anonym sa...

Låter super. Måste testas!

Anonym sa...

Fisksås? Finns det färdigt på ngt sätt? Annars lät det jätte gott!/Eva

Jossan sa...

Super gott, fast jag skippar nog bönorna=)

Anonym sa...

Den såg riktigt god ut! :)

Favoriten i sallad just nu måste vara mango för mig.

Anonym sa...

mmm mums med bönor!!! :) måste prova nån dag!

Anonym sa...

Det där låter som en gudomlig sallad. Jag gillar att ha bönor i sallad och gärna en dressin till, typ tzatsiki eller en god vinägrett.

Mjölksyra sa...

Sofia/Dagensmat, Magdalena, Anna/Orkamera: Supermumsigt!

Eva:
Santa Maria har en liten flaska, Fish Sauce, på hyllan med asiatiska tillbehör. Sån fisk sås är nog den vanligaste ingrediensen i thai mat.

Jossan:
Gillar du inte bönor? Ingen sort alls? Ååh, så gott det är!

Fredrik:
Mango är så jäkla gott!!!

Rosabubbelgummi:
Mycket gott!

Moa:
Åh, tzaziki! My faourite!!

Vägen från 137kilo sa...

Åh tack! Den här ska jag prova, såg jättgott ut!

Mjölksyra sa...

Vägen från 137kg:
Vad skoj! Hoppas du gillar det!

Anonym sa...

Detta recept ska vi prova någon gång. Lät jätte gott.
Passar mig bra, eftersom jag har startat min viktnedgång med GI. Kolla gärna in min blogg.