söndag, februari 24, 2008

BiLLe: Joggingpremiär utomhus

Löpbandet har använts ganska flitigt i höst och vinter, men inga rundor har det blivit utomhus på drygt 5 månader ser det ut som när jag räknar på det. Jag har skyllt på kyla i första hand, sedan regn och efter det på blåst och storm. Idag fanns det inga sådana ursäkter kvar längre! Idag åkte löparoutfiten på och jag begav mig iväg till löparspåret med siktet inställt på 5 km.

Jag har haft en längtan efter att springa utomhus den senaste månaden, och jag har varit väldigt nyfiken på om jag har förbättrats sedan sist jag var ute.
Rundan idag gick bättre än sist! Mycket bättre! Men det var JOBBIGT! Jag skulle ljuga om jag sa att det var skönt att springa idag. Det var med blodsmak och stapplande steg som jag sprang i mål.
Jag hade glömt hur jäkla kuperad min runda är. Backar upp och ner! Idag var det dessutom stark motvind på den uppförsgående raksträckan som ville tvinga mig att rulla tillbaka nerförs igen. Men det gick! Och jag klarade det! Och det var inte skönt!

Men känslan efteråt...... EUFORI! Så antagligen har jag glömt bort imorgon hur jobbigt det var och längta efter att ge mig ut igen! :-)

Idag fick jag testat mina nya hörlurar för första gången också. Såna som man hakar fast bakom öronen (precis såna som är på bilden nedan). Mina öron är ju inte gjorda för såna där som man sticker in i öronen! Jag fick ju sluta springa med musik utomhus för att dom flög ut precis hela tiden och gjorde mig väldigt frustrerad! Dom funkar när man styrketränar och faktiskt på löpbandet, men inte utomhus.

Så idag var det med stor glädje som jag lyssnade på musik till löpningen igen! Och Vilken känsla det var med dom på!! Istället för att musiken hörs sådär lite ytligt vid öronen så var man nu istället uppfylld av musiken i hela kroppen! Alldeles underbar feeling!! Och så sitter dom som ett smäck! Man behöver inte oroa sig att dom ska ramla ur eller av hela tiden!

23 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Härligt! Bra jobbat! :)

M sa...

Härligt, man är så stolt när man kommer tillbaka och har tagit sig runt. jag tog en runda idag oxå inte planerad men det fick bli bonuspasset i veckan. Min bana var bara 4km men oxå enbart uppför i 2km och visst är det konstigt att man alltid har motvind då..Men inte sjutton tyckte jag att jag ahde medvind när jag vände heller haha. Har samma problem som dig med lurar att öronen är för små kanske vore nått att testa såna som du har, går det bra och ha dom fast man har keps på sig? jag kan inte springa utan nått på huvudet=)

Em Löfgren sa...

ja musik är great att ha! jag måste oxå köpa bättre hörlurar! tappar också lätt mian när jag kutar! har du nån bra sort att rekommendera kanske?!

Anonym sa...

Bra jobbat! Kul att lurarna funkade. Själv springer jag aldrig med musik, mycket pga allt trassel med att dom ramlar ut hela tiden!

Jossan sa...

Låter ju som min morgonrunda=)

Anonym sa...

4 pass är bra, men man kan alltid ge lite till. skönt att komma ut och springa igen efter att ha varit inne hela vintern... :) springer själv ute hela vintern, men bara någon gång i veckan för annars blir det innomhusträning. Men skyll inte på dåligt väder - det finns riktigt bra löparkläder att springa i på vintern utan att det blir kallt :) vad är det för lurar du har?? Jag har provat på många men har alltid samma problem som dig, att de trillar ur och man blir frustrerad...

Anonym sa...

Bra sprunget! Mycket kuperat kan vara jobbigt. Jag brukar också skylla på såna där saker, så nu är det dags för mig att bege mig ut också;)

Stina sa...

Låter härligt! Längtar också lite tills jag kan jogga utomhus, utan att nästan flyga bort :P.
Bra jobbat :).

Anonym sa...

tack så mycket! härligt jobbat! :) musik är underbart!

Sus sa...

Ja det gick verkligen skitbra att instruera dessa kompisar fast de inte hade gjort det förrut! Alla killarna ville att jag skulle starta step-up för killar! Det var smickrande och då fattar jag att de tyckte det var kul!

Ser att du också haft fullt upp med träning!

Kram Sus

Anonym sa...

Första rundan utomhus är alltid speciell! Det är något med luften och krasket under fötterna. Var oxå ute i morse, sjukt jobbigt! (Hmmm... kanske något som går!?)Härligt joggat i allafall!

Anonym sa...

Oj vad härligt att springa utomhus. Önskar att jag bodde närmare en löprunda än jag gör - då hade jag gått ut jämt:) Hoppas helgen har varit bra!

Anonym sa...

Då behöver du jue inte frysa om öronen heller... *hihi* Med dom lurarna menar jag...

Mjölksyra sa...

Andrea:
Tack! Skitbra jobbat själv i stormen!!

Magdalena:
Bra jobbat på löprundan idag!
Det funkar skitbra att ha keps med såna lurar. Den där bågen som sitter ihop med själva lurarna går bak ner mot nacken.

Emelie:
Jag kan bara rekomendera dom jag själv har, Philips SHS8200. Mycket billiga!! Men helt seriöst, vilken skillnad! Man behöver inte tänka på sina lurar överhuvudtaget, dom sitter där dom sitter. Och ljudet är grymt mycket bättre, fast det är billiga lurar!

Anna/Orkamera:
Tack! Fast det är du som jobbat grrrymt bra idag!!! Mycket imponerande!! Fast jag är jättenyfiken på hur långt du kommer när du spriger så länge!?

Jossan:
Jag tror inte att jag hade överlevt din runda alltså, med snö och mycket blåst! Superduktig du är!!!

Matilda:
Lurarna är ett par Philips SHS8200. Man hakar fast dom bakom öronen, och bågen som sitter ihop med lurarna går sedan ner mot nacken! Dom sitter som ett smäck! Man behöver inte bry sig om dom överhuvudtaget, ramlar inte ut och sånt! Och superschysst ljud!
Och jag lovar, jag ska inte skylla på dåligt väder i fortsättningen!!! :-)

Sofia/Dagensmat:
Åh, det var jobbigt! Måste hitta någon mer plattare runda också!!
Hoppas du kommer ut också snart, himla skön känsla efteråt!

Stina:
Och jag längtar efter varmare väder. En skön sommarkväll, då är det riiktigt härligt att ge sig ut på en joggingrunda!

Sofia/Mayflower:
Musik är underbart!!!! :)

Sus:
Vad SKOJ att det blev så lyckat med steppen!!

Ruth:
Jobbigt som tusan under joggingen, men fantastiskt skönt efteråt!!

Minijossan:
Hoppas du haft en trevlig Sthlms-tripp! Den där indiska maten du hade på bild såg grymt god och läcker ut!!!!

Susanne:
*hahahahahaha* Helt riktigt! Ingen mössa behövdes idag för jag frös inte alls om öronen!!! Praktiska hörlurar på många sätt!! :)

Slow-Eva sa...

Jag kan inte heller ha hörlurar som man har i öronen. Inte ens när jag bara går. De bara ramlar ur hela tiden! Mina öron måste vara felkonstruerade. Men nu har jag ett par Porta Pro och de funkar fint :)

Anonym sa...

Jag ska försöka mig på en premiär i kväll, om jag får i fötterna i skorna. Ordentliga skavsår =)!

Ebba sa...

Superbra jobbat!! =)

lina sa...

Det låter verkligen härligt! Jag har också tänkt ta tag i löpandet nu, känner ju att det spritter lite i benen:)

Anonym sa...

Usch jag blir så avundsjuk att jag nästan är LILA här. Jag vill OCKSÅ ut och springa! Dumma rygg. Du kan väl springa lite för mig också??? ;-)

Vägen från 137kilo sa...

Det låter verkligen härligt! Mina öron är inte heller gjorda för de andra lurarna, gör ONT! Dina såg hemskt smidiga ut!

Mjölksyra sa...

Evasleva:
Skönt att höra att det är fler som har samma problem! Ett tag trodde jag att jag hade felkonstruerade öron :)
Vad är porta pro för några? Måste kolla upp!

Anna/Fitnezz:
Så jäkla duktig som du var i helgen, så har du förtjänat massor med mer vila ju! Vila stackars fötter! :)

MrsEbba:
Tack! :)

Lina:
Jag har längtat så länge nu också! Superhärligt det ska bli nu när våren börjar komma!

Cia:
Klaart jag kan springa för dig också!! Men är det så illa med din rygg att du aldrig mer kan springa??

Vägen från 137kg:
Dom är verkligen supersmidiga! Dom lixom sitter på plats hela tiden!

Anonym sa...

Vet inte. Jag ska till en ortoped (i Lund!) om en dryg månad. Får se om de kan göra något åt det. Men eftersom det är ryggraden som är trasig så misstänker jag att jag får leva med det.

Mjölksyra sa...

Cia:
Men nej vad tråkigt!!! Håller tummarna för att dom ska kunna göra något åt det!!