onsdag, februari 06, 2008

BiLLe: Hur fort springer du?

En lång, riktigt skön kvällspromenad och styrka på gymmet har fått mig att piggna till ordentligt ikväll. Trodde knappt jag skulle kunna träna mer i veckan....

För SHIT, vad löpningen tog hårt på mig i måndags! Riktigt, riktigt hårt....
Blev helt utslagen hela gårdagen! Fick t.o.m avboka ett träningspass som jag aldrig varit på som jag hemskt gärna ville testa, och lägga in en oplanerad vilodag istället.
Jag var riktigt sliten. Mörbultad. Slutkörd. Ont i knäna. Höfterna. Ljumskarna. Fotlederna. Vaderna. Kroppen.

Löpningen var som ett slags Marathonlopp för mig! Ovan som jag är att springa så värst långt och så riktigt långsam på köpet.
...Tänk dig framför dig den Absolut längsta sträckan du någonsin har sprungit... du är heeelt slutkörd, kroppen skriker och bönar dig att sluta, men så lägger du till några kilometer till på det...
Och Tänk dig också att du springer riktigt långsamt. Springer på samma ställe.... Lääääänge!

Jag är jättenyfiken på hur snabbt ni springer där ute!? Hur fort springer du 5km? 1mil? Allt är ju beroende på terräng såklart, men ungefär!? Skillnad på löpand och ute?


Nu i efterhand kan man ju fråga sig varför jag sprang fast det gjorde ont och slet ut mig totalt! Varför gjorde jag det? Varför slutade jag inte? Var det värt det? Var det värt all denna smärta bara för denna fåniga löpartävling och för att vinna över Jenny (kanske bara tillfälligt dessutom)? Var det verkligen, verkligen värt det?

“Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever.” – Lance Armstrong

:-)

29 kommentarer:

Anonym sa...

när jag är i form springer jag 2.5 km på 10 min ungefär, i ganska jobbig terräng. det är den enda sträckan jag har tagit tid på =)

Anonym sa...

jag sprang 5 km på 27 min senast (löpband), ute vet jag inte - har ingen exakt sträcka.
10 km tog mig en timme på bandet, men den tiden ska fasiken finslipas å det grövsta innan sommaren.

Jag brukar springa mellan 9,5-12 km/h på bandet beroende på sträcka, det ger ungefär 5-6,30 min/km.
Ska dock lära mig att öka.

M sa...

När jag är frisk och inte har kondisen i botten som jag har nu. springer jag nog 5 km på 20-25min och 1mil på 50-60min. Men jag kan säga att jag skulle aldrig palla springa 13km på löpband tycker det är svårt och få en bra rytm i löpningen + att det är ganska trökigt och inte komma någon vart. nej jag föredrar nog att springa ute så det händer något =)

Sofy sa...

Hej! Brukar springa på 12-13 km/h tempo, allra bekvämast tror jag min kropp tycker 12,5 är, men jag försöker vänja den att älska 13...för att sen gilla 13,5 osv. Har sprungit milen på 48 minuter denna vinter, det är rekord just nu. Jag har ett mål att komma under 45, men har insett att det är sjukt fort...men skam den som ger sig!

Tycker det var bra gjort att springa de 13 kilometrarna! Längst jag sprungit på band inomhus är 12 så mig är du förbi! ( ute däremot har du en bit kvar, ha, ha! )

Anna (Orka mera) sa...

Milen springer jag på 47 minuter. 5km var det längesen jag sprang på tid så jag vet inte riktigt. Men då är det ute. Springer aldrig på löpband...

Jag tycker du var superduktig som sprang de 13 kilometrarna men tänk på att inte öka för mycket för snabbt i rena ivern. Löpning är jättelätt att skada sig på om man ökar för snabbt. Bara en liten präktig tanke från lilla mig :)

Stina sa...

Haha, jag springer nästan aldrig. Brukar väl bara jogga 2,5 nån gång då och då..

Puma sa...

jag tycker att det är jobbigare att springa på löpband - just för att det är så tråkigt. och är det tråkigt så upplever min kropp det som jobbigare trots att jag ofta springer långsammare på löpband än utomhus. väl ute springer jag helst på asfalt om jag ska springa snabbt och kort, och helst i skogen för längre och långsammare sträckor

Anonym sa...

När jag var senast med på ett lopp på 5,3 km, så sprang jag det på 34 minuter.
Jag vill att du är med och tävlar här:
http://junitjej.blogg.se/1202316366_var_med_och_tvla.html

Anonym sa...

Jag springer ingenting alls jag... utan jag går överallt istället... *L* Min kropp skulle aldrig klara av att springa så där långt... Jag skulle hamna på soffan for ever... eller sjukhuset... *S*

Desiree sa...

Jag har sprungit 5 km på ca 25 minuter fast på en löpbana inomhus. Om jag skulle kunna hålla samma tempo utomhus i terräng vet jag inte.

Slow-Eva sa...

Pain is temporary, glory is forever!

Du har ju alltid vetskapen om att du har gjort det. Nu behöver du inte göra det igen :)

Jossan sa...

Klart det var värt det tjejen, en vinst är alltid en vinst=) Så länge du bara vilar ut ordentligt efteråt och tillför kroppen bra näringämnen så kommer du ha fått ut nått bra av det.. medans om man bara kör på och skiter i att lyssna på kroppen då blir det bara knas och man blir övertränad och sjuk.
Hoppas det känns bättre idag, kram och godmorgon=)

Camilla sa...

Jag brukar springa 10km/h, ofta springer jag innan frukost, orkar inte öka så mkt då. Men springer jag på eftermiddagen kan det bli 10,5km/h. Springer bara på löpband denna årstid. Och grymt jobbat än en gång med dina 13 km!! Superbra tycker jag!

Anonym sa...

Jag blir lite avundsjuk när jag tänker på dina utmattade ben. :-)Förra sommaren sprang jag en och en halv mil utan att blinka, nästan i allfall. Det var skönt att känna sig så energisk och tillfreds. Efteråt var jag helt stum i benen och precis som för dig blev det ingen träning dagen efter, faktum är att det tog mig nästan 3 dagar innan tröttheten lagt sig ordentligt, dessutom käkade jag som en dåre. :-) Jag brukar inte springa på tid så ofta och mina sträckor varierar sig enormt. Men i somras sprang jag en sträcka på 7,5 km rätt ofta, det tog ungefär 40 minuter. Det tycker jag är snabbt, men många springer nog i rasande fart.

Anonym sa...

Oj, jag har igen aning om hur fort ja gspringer... :P Jag brukar springa ungefär 35-40 minuter, tror det är drygt en halv mil då...men är osäker!

Anonym sa...

Springer 5 km på ca 30-35 min. beroende på terräng! Länge sen jag körde på löpband!

Anonym sa...

Jag kan ju inte springa numera pga kass höft och rygg (snyft, jag SAKNAR det!), men på den tiden jag sprang tyckte min kropp att 5 min/km var ett behagligt tempo. Med viss ansträngning kunde jag hålla 4.30/km på ett lopp under milen, men skulle jag springa ännu snabbare blev det tungt.
(Jag har ett löpsteg som en elefant också, kanske jag skulle tillägga :-)

Mjölksyra sa...

Sofia/Mayflower:
Undrar om jag skulle palla springa i jobbig terräng!? Ska bli spännande och se hur det går med löpningen utomhus!

Funrun:
Himla bra jobbat! Hur ofta brukar du springa?

Magdalena:
Håller med. Inte skoj att springa på löpband så länge! Så fort det blir lite bättre väder så vill jag ut. Frågan är om jag kommer palla springa ens hälften när jag kommer ut!?

Sofy:
48 minuter?! SKITBRA!
Hur långt har du sprungit som allra längst utomhus?

Anna/Orkamera:
En mycket bra och förnuftig tanke!! Håller med!
Tanken var ju aldrig att det skulle bli så här med löpningen på bandet! Men tävlingsdjävulen vaknade till liv och drev mig till detta vanvett! :-) Nu hoppas jag att jag ska glädjas åt Jenny och gratulera henne till segern om hon springer längre!! För min kropp fixar inte detta fler ggr...inte just nu iallafall!

Stina:
Brukade inte heller springa förr i tiden, men jag har börjat gilla det mer och mer.

Puma:
Springer du ofta på bandet? Du är ju så duktig som ger dig ut i ur och skur!

Junitjej:
Ska genast kika på din tävling!

Susanne:
Promenera är himla bra!!!
Jag trodde också jag skulle hamna på soffan forever! Jag hade så förbannat ont i kroppen efteråt! Då snackar vi inte träningsvärk, utan mer slitage eller nått. Jag borde hålla mig till promenixer jag med, känns det som just nu.

Desiree:
Löpbana låter ju lite intressant faktiskt! Roligare än löpband!

Evasleva:
*hehehe* Precis! Så sant så!!

Jossan:
Jo, du har rätt..Vinst är en vinst!
Känns betydligt bättre i kroppen idag också! Trodde inte jag skulle återhämta mig den här veckan...eller nästa! :-)

Chiquita:
Tack!
Hur långt brukar du springa på bandet?

Moa:
Mina ben var inte utmattade, dom var döende! :-)
Hungrig ja. Jäklar vad jag ville ha mat dagen efter! Glufs och glufs!
Himla bra springet!! Brukar du föresten springa i snö också du som har så mycket snö hos dig?

Sofia/Dagensmat:
35-40 min är lagom lång tid att springa tycker jag!

Anna/Fitnezz:
Ska bli gott när våren kommer så man kan ge ge sig ut och springa! Springer du ofta?

Cia:
Tråkigt med höften och ryggen ju! Låter som du sprang mycket förr!?

Löpning & Livet sa...

Jag tycker att det sjukt mycket jobbigare att springa på löpband. Vet inte riktigt varför men antar att det kan ha nåt att gör med att det är så tråkigt och att underlaget är stumt och liksom tar musten ur benen. Mina bästa tider finner du i marginalen på min blogg. Inga supertider direkt så de ksa jag definitivt förbättra i år! =)

Mjölksyra sa...

Andrea:
Håller med om att löpbandsunderlaget inte är så skoj alls! Grus gillar jag!
Ska genast kika in på din blogg och kolla in tiderna!

Anonym sa...

Nja, inte direkt i djupsnö i allafall, det är ju tortyr men säkert bra i träningssyfte. Borde knyta fast ett rep efter någon skoterchaufför så man får lite pisk. Haha :-) men ja gbruakr springa på älven, men det är lite hårdare underlag.

Anonym sa...

i kuperad terräng brukar det ta ungefär 50 min för en mil.. ha en härlig helg!

Sofy sa...

Längst utomhus, ja det är ju marathon det. 4,2 mil väl? ha, ha.. jo...så är det. :)

Camilla sa...

Om jag bara ska springa så brukar jag oftast springa en mil, lite drygt.

Mjölksyra sa...

Moa:
Kan man inte sätta fast ett par skidor efter en skoter!? Låter betydligt behagligare! :-)

MsFatso:
Himla bra sprunget!
Hoppas du får en superbra helg också!!!

Sofy:
Fy f-n vad bra du är!!!!! Jag blir superimponerad!! Skitcoolt!!!
Hade varit kul att läsa om hur det kändes precis efter du sprungit och hur trött du var och sånt! Du kanske har skrivit om det på bloggen!?

Chiquita:
1 mil är ju typ lagom på löpband! Eller kanske hälften!! :-) 5km och inte längre på löpband blir det för mig framöver!!

Anonym sa...

De få gånger jag sprungit (och jag har fullkomligt urusel löpteknik, totalt obefintlig) så har jag sprungit milen på 51 minuter som bäst.

Ge mig en cykel och jag blåser om dom flesta. ;)

Anonym sa...

Jo, det brukar vi göra ibland. "Tolka" som det kallas hemma hos mig. :-) Det är grymt härligt och då kan man ju ta sig lite längre också, dessutom ger det hiskelig träningsvärk men man märker inte av själva tränings-processen eftersom den är så sjukt rolig! :-)

Mjölksyra sa...

Fredrik:
51 min är väl super!!!
Spinningfreak som du är :-)cyklar du mycke utomhus också???

Moa:
ÅH! Låter sjukt kul!!!

Anonym sa...

Det brukar bli några mil på cykel under sommaren om jag säger så. ;)

Normala cykelrundor sträcker sig från 2 mil upp till någonstans 6 mil per tillfälle när jag ger mig ut.