onsdag, februari 13, 2008

BiLLe: Osynliga Träningsredskap.

Häromdagen tog jag minsann ner min pilatesboll från vinden. Tänkte jag skulle göra ett nytt försök med att köra lite extra övningar här hemma....

Jag tycker verkligen att det är suveränt att man med enkla medel kan träna hemma! Perfekt när man har tidsbrist eller bara inte har lust att ge sig iväg hemifrån.... Meeen jag är URKASS på att motivera mig till att göra det! Dessutom blir mina träningsredskap osynliga!

Hittills har det inte ens hjälpt att jag demonstrativt ställt Pilatesbollen mitt framför min sittplats vid datorn för att jag inte ska glömma bort att den finns... den är stooor och tar väldigt mycket plats, men jag lyckas gång på gång missa den totalt genom att lite diskret rulla den åt sidan. Den blir osynlig.

Det är likadant med hantlarna... dom ligger faktiskt också vid fotändan vid sittplatsen och väntar på att bli upplyfta. Men lika osynliga blir dom också och bortglömda fast jag måste kliva snubblande över dom varje gång jag ska sätta mig vid datorn.

Mitt hopprep! Jag ser framför mig att man likt Rocky hoppar sig rikigt svettig och trött och gör coola hoppmoves, men inte att jag nånsin tar upp det och hoppar för det. Hopprepet har försvunnit helt in i osynlighetsdimman.

Träningsfilmerna då!? Jag tror dom ligger under någon hög med böcker, aldrig instoppade i dvdspelaren...

Träningsböcker med roliga och spännande övningar där man bara behöver sin egen kropp... Bilder och text som inspirerar åtminstone, men inte till att träna hemma.

Och det absoluta bästa av allt, min Boxsäck! Den hänger i sovrummet. Jag ser den varje morgon och kväll, men ändå inte! Hur kan denna stora säck som hänger ner från taket, bli så osynlig??


Ibland då och då så skingras osynlighetsdimman och jag ser att jag har en pilatesboll eller hantlar och blir fövånad och tänker ..Oj, man kanske skulle ta och göra lite övningar! Vilken lysande idé! ...imorgon! Jag gör det imorgon! Men nästa dag har osynlighetsdimman tätnat igen.

Har jag kanske fel träningsredskap hemma!? Kanske skulle det funka bättre om jag hade en stepper, eller en crosstrainer eller kanske en cykel!? Eller nått annat?
Eller så är det bara att ge upp och inse att jag inte är en hemmaträningsmänniska helt enkelt!

Har du några träningsredskap hemma som du inte använder?

16 kommentarer:

Puma sa...

haha vilket lysande inlägg. jag känner igen mig! om det inte var för att jag bor på så liten yta skulle jag ha långt mycket fler grejer här. absolut en pilatesboll! nu får den inte plats nånstans - lika bra det. jag har ett maghjul (skitbra!) och min stepper (också skitbra!). jag använder dem ibland, faktiskt, men skulle kunna använda dem låååångt mycket oftare. för när jag väl gör det så blir det faktiskt riktigt bra träning. men varför blir det då inte oftare? kanske för att jag hittar på bättre grejer att göra här hemma... på gymmet finns det bara en sak att göra: träna. :-)

Anonym sa...

Jag har en pilatesboll som jag aldrig använt och som jag nu har tagit luften ur för att den tar så jäkla mycket plats. Sen har jag handlar i förrådet och en stepbräda under sängen. Och några gratis träningsvideos från Iform som jag inte ens brutit plasten på...

Hemmaträning låter fint på pappret men funkar inte för mig :(

Sus sa...

Jodå! Här finns det hel del kan jag intyga!

Ett maghjul, men den använde jag ju aldrig så jag hivade den på tippen, en motionscykel, step-up bräda som används, hantlar och skivstång som används, filmer, knappt används....

Men det är väl så att man måste få det till en vana liksom!

Jag styrketränar ju här hemma då jag har ett bodypumpset & hantlar! Perfekt faktiskt!

Kram Sus

M sa...

förstår precis vad du menar med att det är svårt och motivera sig precis samma sak är det för mig. Jag ahr hopprep, pilatesboll, gummiband och ett par hantlar men det blir lixom inte av. Man kanske kör nån övning men inte så mycket som man borde göra. nej det är bättre och träna på pass. Jag kan motivera mig själv att löpträna men inte styrketräna hemma

Anonym sa...

haha precis rätt! hemmaträning är bara inte min grej, är för omotiverad för det. men nu ska jag tamigfasen sätta på min dansdvd imorgon och dansa loss på vardagsrumsgolvet ;)

Anonym sa...

precis, det är min stora dröm att göra det. så U N D E R B A R T ! :D

Anonym sa...

jag har en massa träningsredskap hemma men jag använder dom... *L* Fast jag går oftast till gymet ändå... Får mig en promenix plus att det ligger inte då långt bort heller om jag går raka vägen dit... :P

Anonym sa...

Bevare mig väl - inte ett enda. Hemmet är mitt lugn och min fristad, den handlar inte om träning. I hemmet lagar jag istället god mat, myser med barnen och familjen, läser sagor och böcker, filosoferar och mår gott.

(förutom att träna BC-koreografi då det behövs samt mixar cykelklasser, men mer än så blir det aldrig)

Jossan sa...

Vi har en stepp maskin som används rätt flitigt, medans cykeln inte är någon favvo, sååå tråkigt=)
Jag är ingen hemmatränare, kör aldrig styrka hemma, men cardio funkar=)

Slow-Eva sa...

Så mycket som du tränar "ute" behöver du ju inte träna hemma också!
jag har en yogavideo som jag inte vågat använda och nu har jag jag ju ingen teve heller.. så den är ju rätt onödig!
Ett gummiband som har legat i förrådet i nåt år. Men nu rehab-tränar jag faktiskt med det! :)

Anonym sa...

Jag har inte särskilt mycket träningsredskap hemma – men de hjag har (pilatesboll, hopprep) använder jag när jag har ont om tid o inte hinner till gymmet. Brukar köra cirkelträning – det är både effektivt o tar inte mycket tid.
Allra bäst är det att träna hemma sommartid – då kan man rulla ut pilatesbollen på gräsmattan o köra.

Anonym sa...

Jag älskar at träna på gymmet, där kan jag fokusera, inget som stör typ tv eller telefoner. Hemmaträning låter bra i teorin men är svårt att få att fungera i praktiken. Jag har gummiband och hopprep men mest för att packa i resväskan när jag åker jobbresor eller semester. Det jag använder just nu är min stepper. Pilatesbollen sitter jag på framför datorn, bättre hållning än om man sitter på stol plus att man tränar lite core samtidigt. Och den är även bra att sitta på när man kollar på tv (sitt på sittbenet och rak rygg, lyft upp ett ben in taget och sedan båda två samtidigt - bra balasövning).

Ha en trevlig alla hjärtans dag!

Mjölksyra sa...

Puma:
Jag funderar på om jag skulle vara duktig på att träna hemma om jag hade haft ett riktigt gym själv med maskiner. Eller skulle det vara lika svårt att motivera sig till det bara för att man är just hemma!??

Anna/Orkamera:
Jag ger också upp tanken på hemmaträning nu!

Sus:
SuperDuktig du är som kan träna hemma!

Magdalena:
Det är helt enkelt roligare på gymmet!! Hemma gör man gärna annat!

Sofia/Mayflower:
Dansdvd!?? Berätta, vad är det för dvd???
Är det nått jag skulle kunna tänka mig så är det att lära sig dansa hemma. Så är jag en riktig stjärna på passet sen! ;)

Susanne:
Du är grrrymt duktig! Hur motiverar du dig till att träna där hemma?

Fredrik:
Det där låter hur underbart som helst! Åt skogen med träningsredskapen!!!

Jossan:
Cykel är dööötrist! Hade en för längsen framför tv´n. Men det blev inga cykelturer för det. En klädhängare blev det!

Evasleva:
Ibland kommer jag inte iväg på träning, och då hade jag lite funderingar på hemmaträning...

Cia:
Boxsäcken har jag funderat på att hänga ut i ett träd på sommaren! Känns som det skulle vara gött å slå på den när man är utomhus. kanske skulle rulla lite på bollen också... men vad säger grannarna!? :)

Sporty:
Ska nog ta och testa sitta på pilatesbollen framför datorn! Ingen dum idée alls!
Hoppas du haft en härlig Alla Hjärtans Dag också!

Anonym sa...

Det är inte svårt alls för gör jag det inte så vet jag att jag blir sämre och/eller får mer ont... Så det är jue sporren för mig... *L* Plus att jag ser jue resultat av muskler av det hela... Å dom hjälper mig även där det fattas lite känsel å balans... Fast jag vtar mig jue vilodagar (SPA) emellanåt när kropp å knopp vill ha det... :P

Jag tar det lixom inte som nåt tvång utan tar det dag för dag... å som dagen kommer... ;)

Anonym sa...

haha som jag känner igen mig... Jag har en hel del träningsredskap hemma - som tyvärr är osynliga för mig. Fick dock hem en ministepper nu i veckan som jag använt men vi får se hur länge det håller antagligen så lär det bli som med pilatesboll, hantlar, hopprep osv... Ett tips, ha pilatesbollen framför tvn - det har jag och ibland så händer det faktiskt att den används när det dåliga samvetet för att man kollar på tv kommer krypande...

Mjölksyra sa...

Susanne:
Vad skönt att det inte är något tvång och att det funkar så bra! Härligt att ha hittat en sån balans!

Matilda:
Har precis satt mig på pilatesbollen framför datorn och testar hur det känns! Roligt att studsa på den ju! :) Ingen dum idée att kanske och testa den framför tv´n också!