söndag, februari 03, 2008

BiLLe: Säg Omelett!

Omelett är gott, nyttigt och himla enkelt! Det funkar både som frukost eller snabblunch och kan varieras i det oändliga! Här kommer ett supersmaskigt mexikanskinspirerat recept på omelett från kokboken "Smart & Gott":

Mexiomelett 1 port

Ingredienser:
2 ägg
2 msk vatten
flingsalt och nymald svartpeppar
olja
1/2 avocado
1 salladslök eller lite rödlök
2 msk tomatsalsa från burk
1 tomat

Gör så här:
Vispa ihop ägg och vatten och salta och peppra lite. Hetta upp lite olja i en panna, helst av teflon, och häll i äggsmeten. Låt omeletten stelna på svag värme i några minuter. Stjälp upp den på en tallrik.

Gröp ur avokadon och strimla löken. Skeda på salsan och toppa med avokado och lök. Skär tomaten i bitar och servera till.
En grov toast och en frukt är gott till.


Brukar du göra omelett, och vad brukar du ha till/på isåfall???

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har ner allt möjligt när jag gör omelett... *L* Alla rester som finns i kylskåpet typ... ;)

Anonym sa...

Då får du berätta sen hur det gick på Boot Campen.

Omeletten ser jättegod ut, måste prova!

Anonym sa...

mm, omelett är gott! skinka, lök, ost, räkor..allt mjöjligt brukar jag ha (fast inet på samma gång ;)

Jossan sa...

Godmorgon.Du får inte lägga in för många recept..då har jag ju köpt boken i onödan:P

Anonym sa...

Fetaost och oliver är en favorit!

Sus sa...

Åh så mummsigt! Tack för tipset!
/Sus

Mjölksyra sa...

Susanne:
Jag är lite feg där. Vågar inte experimentera allt för mycket, fast jag är sån som verkligen äter det mesta.
Vad är det konstigaste du haft på då?

Sockertoppan:
Ska bli spännande med boot campen, men samtidigt nervöst då jag inbillar mig att det kommer bli stenhårt!

Sofia/Dagensmat:
Mmh, räkor vad gott! Har jag aldrig testat på.

Jossan:
Hihiihi...nej du har rätt! Inga fler recept från den kokboken.. =)

Sweetie:
Åh, vad mumsigt det lät! Älskar feta!! Och oliver! Speciellt kalamataoliver!

Sus:
Visst lät det gott!?

Stina sa...

Äter omelett väldigt sällen, men när jag gör det brukar jag bara ha ost och skinka! Ibland champinjoner :P..

Anonym sa...

Kan inte komma på nåt som sticker ut just nu... *hmm* Gör likadant när jag gör hemmagjort pizza... *L* På med alla rester som finns i kylskåpet... Eller som nu när jag gjort prottepannkisar... Nästa dag blir det crepés med rester som fyllning... :P