lördag, februari 16, 2008

BiLLe: Spenat. Gott eller inte alls?

Spenat fullspäckad med nyttigheter som vitaminer, mineraler och fibrer, och plättar som alltid är sååå gott... detta enkla recept från kokboken Pauluns GI-Mat kan inte bli annat än lyckat!


Spenatplättar

Ingredienser:
150g hackad djupfryst spenat
2 ägg
5 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk mineralsalt
1 msk rapsolja
rårörda lingon

Gör så här:
Tina spenaten i micron. Vispa äggen och hälften av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa smeten slät. Häll i resten av mjölken och den tinade spenaten. Smaka av med salt och blanda i oljan. Låt smeten stå ca 5 minuter. Stek plätarna i en teflonpanna med lite olja tills de blir gyllenbruna. Servera rårörda lingon till!
Du kan byta ut hälften av mjölet mot grahamsmjöl för att öka fiberinnehållet.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Spenat är alltid gott =). Tack för en trevlig blogg och ha en bra lördag!

Anna (Orka mera) sa...

Vi gjorde det där plättarna (fast det blev pannkakor) för några veckor sen och serverade med keso och rivet äpple. MUMS!!

Anonym sa...

Spenat är JÄTTE gott! Ska prova plättarna i veckan som kommer! Har en jättegod pastasås med spenat som jag ofta brukar göra MUMS!

Anonym sa...

Åh jag älskar spenat, särskilt stuvad :P Det är så gott! Att ha det i plättar måste jag prova!

Anonym sa...

Jag gillar spenat i soppa! Spenatsoppa med ägghalvor och mycket timjan! Mums!

Anonym sa...

Det receptet har jag gjort många gånger och det är SUPERGOTT =)

Jossan sa...

Jag har dille på spenat just nu, det är ju supergott=)

Anonym sa...

Coolt! Spenat i plättarna låter smaskens. Men undra om det blir så bra med spenat + prottepulver i smeten (som jag brukar ha) ??! Hmm... dax att experimentera! =) Ha en skön lördag!

Mjölksyra sa...

Rebecca:
Taaack för dina snälla ord!!! Hoppas du har en riktigt härlig lördag också!

Anna/Orkamera:
MmmhMmmh! Låter supergott med keso äpple till!! Det ska jag testa!!!

Sweetie:
Berätta, vad har du i den?

Sofia/Dagensmat:
Det är verkligen jättegott! Är dock lite dålig på att äta det regelbundet!

Moa:
Aaah! Låter hur gott som helst med spenatsoppa! Recept???

Chiquita:
Vad skoj! Vad brukar du ha till??

Jossan:
Jääättegott! Fast jag glömmer bort emellanåt att det finns! Måste försöka få in det lite mer regelbundet.

Emma:
Jag har ju lite dålig erfarenhet av prottepulver, men glöm inte berätta hur det gick om du testar! :)

Anonym sa...

Åhh, spenat som är så gott:D Kram Julia

www.bagladies.webblogg.se

Anonym sa...

Smakar det mycket spenat?? :)

Mjölksyra sa...

Julia:
Supergott!!! :)

Rosabubbelgummi:
Gillar du inte spenat? :-)

Anonym sa...

Absolut! Tänkte tanken i lördags när det vankades pancakes! Hade dock ingen spenach hemma.. Men när det sker så kommer rapport till dig först! ;0)

Anonym sa...

Jag älskar verkligen spenat! Det är gott till det mesta... Då jag bodde spenat åt jag alltid spenat som stektes i vitlök, gul lök och olivolja. Älskar kombinationen av spenat och lök!

Anonym sa...

det måste jag testa någon dag:D