söndag, februari 17, 2008

BiLLe: Var står du?

Var brukar du ställa dig i salen på ett gruppträningspass? Allra längst fram? I mitten? Längst bak? Har ingen betydelse?
Jag ställer mig Alltid längst bak gärna närmare ett hörn än i mitten. Aldrig någonsin allra längst fram i mitten!
Det kvittar om jag är på mina gamla vanliga pass på mitt träningsställe eller om jag kommer till ett helt nytt ställe. Inte ens när jag provar ett helt nytt pass och jag knappt ser instruktören och det är hur mycket folk som helst i vägen.

Varför?
Vanans makt? Osäkerhet?

... På dans/step/gympa så är jag oftast så kass på koreografin och vill inte ha någon bakom mig som ska bli förvirrad av mina rörelser. Jag vill ju förstås inte heller visa hur kass jag är juu. (Å andra sidan är det en stor fördel för mig att ha någon duktigare framför mig som jag kan följa)...
... När det gäller spinningen så vill jag veerkligen inte ha någon som stirrar in på min rumpa bakom mig... :-)
... På Combaten/Boxen vill jag inte ha någon bakom mig som ser att jag inte orkar med alla rörelserna och övningarna... ;-)
... På Yoga/Body Balance är det lite samma känsla som med spinningen. Vill inte ha någon bakom mig när jag står i ofördelaktiga ställningar... osv...

Men kan det inte vara så att förväntningarna också ökar lite på dom som står allra längst fram, precis framför instruktören!?? Är det inte dom riktigt duktiga, snygga och stjärnorna som ställer sig där??
Eller vad säger ni? Är jag riktigt fånig nu!? :) Kanske skulle jag ta och skärpa mig!? Testa och se om träningsupplevelsen blir annorlunda om man står allra längsta fram! Om inte annat så ser jag ju bättre och kan hänga med lättare.
Jo, nästa gång då ska jag banne mig ställa mig allra längst fram!!! Det ska jag! Jepp!!! Absolut!!! Ingen tvekan!!! ...... om det inte är ett danspass... eller spinning... eller... ;-)

23 kommentarer:

Anonym sa...

Man är nog lite av en vane-människa även när det gäller detta:) Jag försöker alltid stå så jag har en sida "fri" och gärna vid utgången mest pga att jag vill kunna andas "fri luft" åt något håll. Många tvättar sina träningskläder i starkt doftande medel och så finns en del rökare, är lite känslig för just detta.
I början stod jag alltid längst bak men nu mer i mitten så jag ser instruktören bra. På spinning gärna längs fram och oftast samma cykel!
Ha en bra dag!

Ebba sa...

Det beror lite på.. På pass brukar jag ofta stå långt fram, tycker att man ser allt mycket bättre där. ;) På spinning brukar jag försöka få tag på en cykel som är riktad mer mot väggen, gillar inte när folk bakom ser ens rygg och rumpa, haha. :D

Anonym sa...

Jag känner mig helt malplacerad om jag inte får stå där jag alltid står, det är väl vanans makt det där... Jag vill alltid kunna stå i höger hörn längt fram. Trodde att det bara var så på ett visst aerobicspass, tills jag bytte och kommit på mig själv med att stå på precis samma plats fast att lokalen ser helt annorlunda ut... Mystiskt! Men jag tycker att jag måste kunna se ledaren bra, annars gör man bara en massa fel... Även att jag kanske inte är så himla bra på rörelserna så ställer jag mig där framme...! :D

Jossan sa...

Godmorgon gumman. Hoppas du får en fin söndag. Jag kan inte svara på den frågan.. jag är ju aldrig på pass=)

Prralin sa...

Hehe... jag är precis som du en långt-bak-i-hörnet-tjej, där trivs jag bäst o känner mig trygg! :)

Anonym sa...

Jag går jue aldrig på pass jag... Men har varit med på Boot camp... Hamnade då i mitten från början men där roterar man jue runt bland stationerna... Sen har jag varit med på bodybalance några gånger å var nog i mitten då oxå... *L* Gillar jue att sköta mig själv jag... ;)

Anonym sa...

Jag brukar så längst fram, i alla fall på koreografi-klasser. Jag kämpar så mycket hårdare om jag står långt fram, det visar t.o.m. pulsklockan, man ser dessutom bättre! =)

Anonym sa...

jag står nästan jämt längst fram i mitten, inte för att jag är bäst, absolut inte, utan för att jag ser instruktören bäst där. :) och då kämpar jag mycket mer..:) tycker absolut du ska testa o stå längst fram, inget farligt alls, det lovar jag! :D

Anonym sa...

Det är lite olika. Men jag föredrar nog att stå längre fram än bak, just för att man ser instuktören/läraren och sig själv bättre då. Men viktigast för mig är ändå att jag har tillräckligt med plats! :)

Anonym sa...

Jag ställer mig alltid längst fram, lite till vänster om instruktören. Vet inte varför just till vänster, har alltid gjort det. Jag vägrar stå längst bak, då ser man ju inte instruktören lika bra.

Stina sa...

Jag ställer mig också längst bak.. Är ganska kass på att dansa, haha..

Anonym sa...

Jag brukar stå ungefär där sporty spice står... dvs, längst fram, till vänster om instruktören. Lustigt att man har "sina" platser sådär.

Anonym sa...

När jag tänker efter blir det att jag hamnar längst bak..men när jag hamnar längst fram gillar jag att stå där, ska tänka mer på det i framtiden.

Anonym sa...

Alltid längst fram, lite till höger om instruktören. Trivs bäst där. Mest plats och så ser man bäst vad instruktören har för sig.

Sus sa...

Jag ställer precis bakom instruktören! Hehehehe... Har jag alltid gjort, om den platsen är upptagen så blir det den jämte! Hehehe...

Kramiz Sus

Anonym sa...

Höger hörn är mitt ställe. :-)

Anonym sa...

Det är lite olika. På yoga eller spinning gör jag precis som du så ingen kan spana in min röv :p Men på typ step up (inte första gången men efter det) står jag långt fram för annars är det ju så många som skymmer! :p Men jag är vanligtvis ingen som vill visa upp mig.. kanske när jag blivit lite mer "fit".. typ "en vacker dag"...

Mjölksyra sa...

TAAACK för alla kommentarer!!!! Så SKOJ att läsa om hur ni andra gör och tänker om det hela!
Jag känner att det blir lite svårt att svara enskilt på varje kommentar i den här frågan, så jag hoppas det är ok så här!? :)

Anonym sa...

Jag försöker ställa mig på olika ställen - har ingen särskild plats. :) Jo, jag vill ju se instruktören så bra som möjligt förstås.

Anonym sa...

Jag står alltid längst fram i mitten på alla gruppträningspass :P I looove it!

Blir skitförbannad om någon annan hinner ställa sig där före mig. Kan förstöra hela träningspasset.

Varför? 1, jag gillar spegeln, gammal dansare vilket gör att spegeln hjälper mig att se att jag verkligen gör allt precis rätt. 2, jag blir inte irriterad på att det står någon framför mig som inte kan stegen alls. 3, det peppar mig att inte göra ett enda fel i koreografin.

Anonym sa...

Alltid längst fram. Alltid!

Anonym sa...

Jag står ALLTID längst fram och kan faktiskt inte förstå varför man står längst bak: man ser ingenting, och får aldrig plats. En gång kom jag sent och hamnade naturligtvis längst bak, jag såg ingenting och blev inte alls så peppad som jag brukar bli av att träna. Du borde testa att stå där framme:)

Fast det kanske beror på att jag mest går på danspass och att jag dansade rätt mycket förut, så jag har "behov av att se".

M sa...

jag ställer mig oxå längst bak, och som du säger gärna mot ett hörn..För mig är det mycket att jag inte vill ha folk bakom ryggen...