onsdag, november 14, 2007

BiLLe: "5 gryner"


Idag har jag smakat "5 Gryner" från Friggs för första gången. Det är en blandning av dinkel(25%), durumvete(25%), , korn(25%), , ris(20%), och havre(5%). Blandningen kan användas istället för ris, cous cous och liknande. Passar även i sallad.

Jag hade det till kycklingfilé. Mycket gott faktiskt! Tycker dock att den är alldeles för dyr. Jag börjar fundera på om man inte skulle kunna göra en liknande blandning själv kanske?? Fullkornsris eller vildris, med dinkel kanske...och matvete?...

Vad föredrar du allra helst, ris, pasta, cous cous, nudlar, quinoa, potatis eller annat?

20 kommentarer:

Optimist!! sa...

Potatis är min vinnare. Det går att göra så mycket gott med den...klyftor, koka, steka, eller mosa :)

Anonym sa...

Det beror på vilket humör jag är på. Men pasta är alltid gott, dessutom går det snabbast ;)

Anonym sa...

Hmm... jag känner mig lite tveksam till den där blandningen. Själv har jag nog ingen favorit, jag växlar mellan pasta, couscous, bulgur, ris och potatis.

Anna (Orka mera) sa...

just nu är favoriten svart råris från Biofood. Saftigt och gott! Även om det ser ut som mjölbaggar enligt mina arbetskamrater (som själva äter tårta till lunch...)

Anonym sa...

jag tycker bulgur och ris är riktigt gott! svårt att säga faktiskt, potatis gillar jag mest typ pressad.

Anonym sa...

Ooo, det där måste jag prova! Annars föredrar jag pasta. Men klyftpotatis man gör själv i ugnen tycker jag inte heller är så tokigt :)

Anonym sa...

gud vad spännande!! känns som det sker en explosition på matmarknaden just nu!! mest på korn-sidan! så roligt! detta hade jag inte ens hört talas om! tack för tipset!!

Anonym sa...

Potatis; MUMS!
Och Afro; hur kul som helst! Vill köra det jämnt nu! :) Tyvärr har de inte det på F & S där jag tränar, ikväll var jag och provtränade på World Class. Sååå synd att F & S inte har Afro alltså... / Sanna

Mjölksyra sa...

Md:
Kokt potatis äter jag allt för sällan. Men mos...mmmh...med persilja i!

Kristin:
Pasta är alltid ett säkert kort! Gott, snabbt och rätt till det mesta!

Eva:
Nej, men den var jättegod ju! Allt i ett lixom! :-)

Anna/Orkamera:
Har aldrig testat svart råris, eller nånsin sett det! Men jag vill hemskt gärna prova det!

Sofia/Dagensmat:
Bulgur är himla gott, men jag äter det så jäkla sällan. måste skärpa mig där.

Jenny:
Åh, klyftpotatis i ugnen är grymt gott! Min favorit alla kategorier! Med lite färsk rosmarin på också...Mmmh. Jag kan äta det bara som det är, behöver inget till!

Emelie:
Det finns ju huuur mycket nytt som helst nuförtiden, man hinner inte prova allt innan det kommer nått nytt. Fast det är kul tycker jag!

Sanna Jagger:
Jamän visst är det UuuuurKul med Afro!?? Man blir sådär härligt glad av det! Kan du inte gå på World Class ibland, har dom inte nått slags tio-kort?

Anonym sa...

Oooh ja! Och leendet har knappt försvunnit än, fick en jäkla kick alltså! :) Har två veckors prova-på så jag tänkte klämma in så många afro-pass som möjligt! / Sanna

Anonym sa...

En variation är väl bäst! :-)

Anonym sa...

Ja det är jue bara å blanda ihop själv... kan jue bli liiite klurigt med koktiderna då... Stå å koka det var för sig blir jue lite jobb... Så den där måste jag testa!
Pasta är jue min favvis annars... *L* Men just nu dille på cous cous å risoni (pastaris)...

lumumma sa...

5 gryner - vad smart - måste provas! Det beror nog på dagsformen vad jag föredrar. Fast nudlar lockar mig inte särskilt. Jag älskar potatis i alla former! :P

Slow-Eva sa...

Jag håller med om att mycket av de nya grynerna och kornen och pastasorterna är så otroligt dyra. Att äta ibland, visst men inte som basföda. I alla fall inte för en fattig student. Billig pasta, fullkorsris och potatis blir det mest hos oss.

Min man kallar t.ex. quinoa för "jävla anna skipper-mat så det blir bara sånt ibland när jag handlar själv ;). Men det är för att det är så dyrt just för att hon promotar det så mycket, inte för näringsinnehåll etc.

Anonym sa...

Jag skrev just lite mer om Granolan på bloggen i ett nytt inlägg :P

Mjölksyra sa...

Sanna Jagger: Två veckors-prova-på låter ju skitkul. Hur många Afro blir det då? :-)

Moa: Variation är aaaldrig fel! :-)

Susanne: Risoni? Har aldrig sett eller testat. Låter spännande!

Lumumma: Nudlar som är så jäkla gott!? Med ketchup! :-) Fast inte det nyttigaste kanske.

Evasleva: Håller med om att det är dyrt med allt det där nya, fast jag inte är student. Köper sånt där ibland för att det är kul att variera lite. Speciellt quinoan är ju jäkligt god.

Sofia/Dagensmat: Ska genast kolla in!

Anonym sa...

Det är pasta som ser ut som ris... *L* En lite förpackning från Barilla...

Snart bok-koll igen nu... sen hopp i säng å läsa bok!

Mjölksyra sa...

Susanne: Risoni ska definitivt testas! Ingen spännande bok på bokus idag. Det är aldrig det när jag kommer ihåg att kolla.
Vad läser du nu?

Anonym sa...

Jag håller på å läser Kameleonten av Jules Hardy... Läser alla pocket jag har nu så mamma å min systers tös får dom å läsa... *L* Så det blir att dom bästa inbundna böckerna fortfarande ligger å väntar på mig... Men den som väntar på nåt gott... På tal om det kanske jag ska ta mig bara en bit choklad till... ;)

Mjölksyra sa...

Susanne:
Kameleonten, är den bra? Rekomenderar?
Jag läser också ur Minotaur nu, "En förnimmelse av död" - Louise Anderson. Gillar den Jättemycket!!!
Chokladen...mmmh..så ljuvligt god den såg ut på bild! nu blir jag sugen igen *snyft*