onsdag, november 14, 2007

BiLLe: På frukostbordet idag


Igår hittade jag ääääntligen Saltå Kvarns Dinkelgröt och Dinkelknäcke som jag aldrig testat förrut, så idag blev det lite spännande frukost.
Gröten var god tyckte jag. Lite annorlunda smakblandning. Om man inte gillar smaken av osvalvade aprikoser som det är i, så gillar man nog kanske inte gröten så mycket. Och knäckebrödet gillade jag också, krispigare än vanligt Sport knäcke. Gott med kalkon och gurka på.
Ett måste till vaaaarje frukost är en kopp grönt te så att man piggnar till och blir glad! Idag med favoritblandningen rabarber/grädde. Lyxade även till det med ett glas färskpressade apelsiner och citron mixat med hallon & blåbär också.
Pigg och full av enerig??? Jepp! Benpass på gymmet och jogging på löpbandet är det som gäller nu om en stund!

Hur ser din absoluta favoritfrukost ut?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det där verkade vara en bra start på dagen. Min favvo är ju hotellfrukost, fast det kasnke alla diggar stenhårt annars föredrar jag fil med fruktblandning och nybakt bröd med massa goda pålägg, färskpressad apelsinjuice och thé.

Anonym sa...

���, det kn�ckebr�det �r bara s� gott! Min favoritfrukost best�r av gr�t (havregryn, r�gflingor, linfr�n och allt jag kommer p�...) med mosad banan och mandlar. Till det en os�tad macka med ost, groddar och paprika. Och sist men inte minst en apelsin. Sen �r jag redo att starta dagen!

Anonym sa...

Gud vad gott det lät!! :) Just nu gillar jag havregrynsgröt med saffran och cashewnötter i och två vispade äggvitor. Till det minimjölk och ett kokt ägg. :)

Anonym sa...

oh vilket bra tips! är lite less på mitt vanliga knäckebröd, Fullkornsfrukost, gott viserligen, men tröttsamt i längden!

tenah sa...

Hej Bille:

Kycklingen tillagas på karibiskt vis, hittade en marinad som hette carribean så testar den och sen blir det ris och kidneybönor kokt i kokosmjölk =) Låter exotiskt väl?

ps. Saltå Knäcker=)

Anonym sa...

tack så mkt, ska göra mitt bästa (A) blev allt lite avundsjuk på din goda frukost! :)

Puma sa...

man kanske kan åka rullskidor om det inte är så mycket snö i skåneland...?
:-)

Anonym sa...

Låter som en god frukost. Blev sugen på att testa! :)

Slow-Eva sa...

Havregrynsgröt med ett ägg i och en kopp te. Det är min underbara standardfrukost.

Men egentligen så är ju det jag vill ha en lugn, lång, härlig helgfrukost med mjuka mackor, massor av pålägg, ägg och kaviar, kaffe, färskpressad juice och en bra film :)

Anonym sa...

Jag gillar havregrynsgröt med mosad banan och mjölk :)! Händer ibland att jag tar knäckebröd med något gott pålägg ;)

Mjölksyra sa...

Moa: Hotellfrukost..Mmmmh! Tur att man inte äter det för ofta!

Anna/Orkamera:Rågflingor har jag inte testat. Blandar du det tillsammans med havregrynen innan du micrar/kokar?

Ebba: Spännande det låter med saffran!

Emelie: Det är roligt att variera. Ett tag åt jag bara havregrynsgröt dag ut och dag in. Tills det bara tog stopp och jag kunde inte äta det på säkert ett halvår igen.

Tenah: Oj, oj! Låter hur gott som helst med kycklingen! Definitivt exotiskt! Hur kokar du kidneybönorna? Bara sådär i kokosmjölken eller?

Sofia/Mayflower: Inte roligt att vara sjuk! Hoppas du mår bättre!

Puma: Men jag vill ju åka i skogen på riktiga skidor juuu *SNYFT* ;-)

Sofia/Dagensmat: Du har ju alltid så goda frukostar!

Evasleva: Det där med film till frukosten lät alldeles ljuvligt.

Kristina: Banan och havregryn är himla gott ihop!

Anonym sa...

haha miiin grööt :P älskar verkligen den, den är så mättande o mycket "roligare" än havregrynsgröt :) Den gröten + kanel + ett halvt rivet äpple o havremjölk e livet :)