tisdag, november 13, 2007

BiLLe: Hello Africa!

Idag gick jag upp "tidigt" för att gå på ett Afro Power Dance-pass. En riktigt härlig start på dagen. Man skakar loss hela kroppen när man ger sig hän åt trummorna, håret blir genomblött och man får ett stort leende på läpparna som håller i sig resten av dagen.

Just nu sitter jag och sippar på en kopp Rooibos-te ("te" från afrikansk buske) med smak av persika & passion, och väntar på att min afrikanska gryta som står och puttrar på spisen ska bli färdig! Hello Africa säger jag bara! :-)


Receptet på grytan kommer från "Hälsokokboken"

Afrikansk Kycklinggryta 4-5 port

Ingredienser:
1 kyckling
3-4 rödlökar
2 krm svartpeppar
1 krm cayennepeppar
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk curry
1 krm malen kardemumma
1 krm malen koriander
1 dl tomatpuré
1 tsk pressad citron
1 msk flytande margarin
1 1/2-2 tsk salt
3-4 dl vatten
1 banan
1/2 gurka
4 msk kokos

1. Skala och finhacka löken. Lägg den i en tjockbottnad gryta med bara några matskedar vatten i botten och låt löken mjukna på svag värme under lock, det tar minst 20 minuter.
2. Dela under tiden kycklingen och skär den i mindre bitar. Ta bort skinnet.
3. Blanda alla kryddor, tomatpuré, citron och fett i lökgrytan. Rör om väl och låt blandningen koka ihop några minuter. lägg i kycklingbitarna, salta och späd med vatten.
4. Koka upp och koka under lock på svag värme tills kycklingköttet släpper från benen, ca 45 minuter.

Servera med ris, skivade bananer, tunt hyvlad gurka och rostad kokos.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mums säger jag! Låter gott. :)

Anonym sa...

mm, låter gott!

Anonym sa...

Åh, Afrika <3 kommer rubriken på inlägget möjligtvis från låten "hello africa" med dr alban? ;) dansar nämligen till den på afron nu. :)

Anonym sa...

tack för komplimangen. du som gillar thé - smaka grönt the med smak av sötlakrtisrot. MYCKET gott! :)

Anonym sa...

Åh, afrika, vilken stämning :) Härligt att träna så där på morgonen!

Anna (Orka mera) sa...

Morgon och morgon... jag var på samma pass men för mig var det lunchpass *fniss*. Superkul var det i alla fall!

j sa...

ja träning på morgonen är härligt. man får en kick resten av dagen!

Anonym sa...

Ååååg va gott!!! Ni två verkar vara riktiga mästerkockar - så mycket spännade mat ni gör!

Mjölksyra sa...

Ebba: Gott! Extra gott med rostad kokos på!

Kristina: Lite styng av hetta i var det, det gillar jag!

Sofia/Mayflower: *hihi* Jo, precis den låten menade jag!

Carolina: Den har jag inte smakat! Låter jättegott, gillar ju laktris. Tack för tipset!

Sofia/Dagensmat: Önskar att jag orkade pallra mig upp tidigt oftare bara.

Anna: *skrattar* Jag går annars inte upp innan 11-12 (nattmänniska+jobbar natt), så det var ju jääättetidigt för mig! :-)
Det var skitkul pass! Ny koreografi för mig! Så var det inte alls i torsdags! Dessutom var instruktören jätteduktig, man kunde inte tro att hon aldrig kört Afro innan.

Josefine: Jag var verkligen pigg hela dagen.

Ofelia: Jag gillar spännande kryddor och starka smaker och roliga kombinationer... men någon mästerkock är Inte jag iallafall.(Jenny är duktig däremot!)
Alla recepten jag samlat på mig är såna som är jätteenkla som man nästan inte kan misslyckas med...

Anonym sa...

Har du nu varit å skakat lös igen... *L* Själv ska jag rycka lite i hantlar å grejer i morgon (läs idag)... Nu ska jag göra ett ryck så jag kommer i säng nån gång istället... Jag å min soffa hade jue en date här... Kom på att jag har till å med glömt att kolla bok på Bokus... å kanske lika bra det... ;)

Mjölksyra sa...

Susanne: Jag blir bara bättre och bättre på att skaka loss på dansgolvet! Snart kommer folk vilja anställa mig som dansare! *HAHAHAHA* :-)
Du missade ju "Rysk Dagbok" på Bokus!!! ;-)
Hoppas du får ett riktigt tufft pass på gymmet!