söndag, september 02, 2007

BILLE: Dinkelsallad till middag?

Jag gillar verkligen Dinkel"ris"! Har du aldrig provat? PROVA! Det är LJUVLIGT GOTT och perfekt att byta ut det vanliga riset med eller att ha i sallader.
Dinkel"ris" är egentligen inget riktigt ris, det är polerade hela dinkelkorn som innehåller mer protein än vete, och har dessutom ett lägre GI. Dinkelriset är även fulla med nyttigheter som B-vitamin, järn, koppar, magnesium och zink.
Jag handlar av märket Dinkelboden på ICA MAXI.


Dinkelsallad Med Tomater Och Fetaost 2 Port

Ingredienser:
4 dl kokt Dinkelris (knappt 2 dl okokt ris)
1 msk vinäger
3 msk olivolja
några salladsblad
2 tomater
1 vitlöksklyfta
svarta oliver
Ca 100 gram fetaost i bitar
Salt
Peppar
Basilikablad

Klyfta tomaterna och strimla salladen. Blanda vinäger, olja, en nypa salt, peppar, finhackad vitlök och basilika. Blanda dinkelris, tomater och sallad. Häll över dressingen och låt salladen stå och dra en liten stund innan servering. Garnera med svarta oliver, basilika och fetaosten.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mm, jag vet, dinkelkorn är underbart gott! Lite nötig smak och härligt tuggmotstånd.. perfekt! :D

Anonym sa...

Det där måste jag prova - tack för tipset!

Mjölksyra sa...

Mycket mumsigt ja!

Anonym sa...

Jag har bara testat dinkel en gång förrut. Undrar om jag kokade dem för länge sist. De blev liksom lite gummiaktiga och sega...mjae... Men de ska få en ny chans!! :-) Bra med receptet där, ser gott ut

Anonym sa...

Åh, gud vad gott! Dinkelris låter som något jag verkligen måste testa :D

Anonym sa...

dinkelris låter spännande! det ska jag nog prova! jag är en riktig fegis på att prova allt vad dinkel och quino heter, men man måste ju våga nån gång, right!? =)

Anonym sa...

Låter gott. När blir man bjuden?

Mjölksyra sa...

-->Ofelia, Dom kanske är nååågot gummiaktiga, men om man försöker tänka att det inte är ris utan nått helt annat så funkar det kanske bättre!? :-)

-->S, ja testa å berätta vad du tyckte!

-->Emelie, det är kul och spännande att prova på olika såna matgrejjer. Blir så mycket variation! Hoppas du vågar prova på!

-->Jenny, du är välkommen ut vilken dag som helst!