söndag, november 18, 2007

BiLLe: Med smak av blåbär

När det är helg är det brödbakardags! Idag har jag testat baka ännu ett underbart gott, enkelt och nyttigt bröd från Nina Ahlms fantastiska Kokbok .
Blåbär i bröd, funkar det? JAAAAAAAAAAA! Fy sjutton vad gott det blev!!!!

Blåbärslimpa 1 limpa

2 dl fiberhavregryn
6 1/2 dl dinkelmjöl, fullkorn
1/2 dl vetegroddar
1 dl strimlade katrinplommon
1 dl hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 msk kanel
2 tsk malen ingefära
2 tsk mineralsalt
4 dl mild lättyoghurt
1 dl blåbär, färska eller frysta
2 msk flytande honung
1 msk olivolja

Sätt ugnen på 175 grader och blanda samtliga torra ingredienser. Rör sedan ner yoghurt, blåbär, honung och oljan. Arbeta till en kletig och väl sammansatt deg. Smörj en limpform med lite olja och lägg ner degen. Grädda brödet längst ner i ugnen i ca 1 1/2 timme. Ta ut brödet och låt det svalna helt innan du stjälper upp det.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! Populärt med blåbär på allas bloggar nu för tiden ;P

Anonym sa...

Ååå vad gött det lät! Tyvärr är jag väldigt dålig på att baka, men du kanske kan göra lite till mig me?? *ler*

Anonym sa...

Hmmm... jag tycker om blåbärspaj, men i bröd...?
Men man kanske ska prova :-) Blåbär är ju dessutom enormt nyttigt och bra för synen.

Anna (Orka mera) sa...

Mums vad sugen jag blev. Skrev ut receptet och gav det till min man.... hoppas han fattar vinken :)

Anonym sa...

Visst är kokboken underbar! Jag försöker hinna prova ett nytt recept i veckan =)

Mjölksyra sa...

Sofia/Dagensmat:
Blåbär är ju bara sååååå gott ju!

Sofie Rundlöf:
Man kan vara riktigt dålig på att baka men ändå lyckas med detta recept tror jag! Busenkelt. Blanda ingredienserna ner i en form in i ugnen. Inget knådande eller jäsande.

Eva:
Ååååh, så gott brödet blev. Det passade skitbra med blåbär! Stor Njutning!! Fast min sambo, han tyckte det var för mycket fruktkaka över det. :-)

Anna:
*hihi* Om han fattar vinken, så bara måste du berätta vad du tyckte om brödet!

Mathilda:
Vilka recept har du provat? Berätta!

Anonym sa...

Blev du baksugen... *L* Verkade lätt å göra oxå... Borde jag sysselsätta mina händer med istället för att knappa hem böcker i tid å otid! *S* Lika bra att jag går å lägger mig nu... Gymet i morgon så det blir ordning på torpet igen... ;)

Anonym sa...

Mmmm, det här lät hur gott som helst! Om jag ska äta bröd igen någon dag så kommer dett bli det här!

Mjölksyra sa...

Susanne:
Blev definitivt baksugen! Och när jag införskaffat några coola kakformar jag med så ska det göras massor med pepparkakor! :-)
Tills dess ser jag framemot att få se dina verk! :-)

Anna:
Det enda brödet du behöver äta ifall du börjar igen. :-)

Anonym sa...

Vilken härlig bild på blåbären. :-)

Mjölksyra sa...

Moa: Ja, visst ser dom goda ut!? :)

lina sa...

Åh, vad spännande med blåbärslimpa! Måste bara testa:)

Anonym sa...

Kolla på www.inreda.com Dom har massor av coola formar för bak... :)

Mjölksyra sa...

Lina:
ljuvligt gott på riktigt!

Susanne:
ska definitivt kollas in.