söndag, februari 10, 2008

BiLLe: Uppladdning

Hur brukar du ladda upp med kosten inför ett riiktigt hårt och tufft träningspass? Hur långt innan passet äter du?

Här kommer ett mumsigt recept från kokboken Smart & Gott.


Träningspasta 4port

"Långsam pastasås utan kött men full med präktiga proteiner och fibrer från kikärtorna. Här snackar vi "mätt länge". Servera med fullkornspasta och du har en bra grund för träningspasset, löprundan eller en dag i trädgården."

Ingredienser:
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 msk olivolja
1 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
2 burkar körsbärstomater
1 burk kikärtor,ca 400g
1 krm strösocker
salt och nymald svartpeppar
300g fullkornsspaghetti
lite riven parmesanost

Gör så här:
Skala och hacka lök, vitlök och morot. Hetta upp oljan i en stor kastrull och fräs det lätt utan att det bränns. Rör i tomatpuré och timjan och låt det fräsa med en minut.
Häll i körsbärstomaterna och låt såsen sjuda utan lock ca 15 minuter. Häll av kikärtorna och skölj dem i kallt vatten. Tillsätt dem i såsen, låt allt bli varmt och smaka av med socker, salt och peppar.
Tillaga pastan enligt paketet. Blanda i såsen och låt allt bli varmt. Servera med lite parmesanost och svartpepparkvarnen i högsta hugg.

15 kommentarer:

Ebba sa...

Gud vad gott! =) Älskar bilderna ni får till också. Alltid supersnygga!!

Jossan sa...

Har oxå kikat på det där receptet, såg super ut.
Om jag vet att jag ska köra ett hårt pass så ser jag bara till att försöka hinna få i mig några måltider innan, med bra balans i, ris/pasta/potatis , grönt och självklart protte. Har alltid med mig något att ta direkt efter och ibland om det blir långa och hårda pass så har ja en mindre drink med snabba kollisar och lite protte som jag sipprar på under passet. Nu snackar jag ju gym eftersom det är det jag mest kör. =)
Löpning kräver ju betydligt mera kollisar om man ska vara ute och springa ett längre pass.

Du själv gumman, hur laddar du?
KRam och njut av vila och söndag

Anonym sa...

Jag brukar käka havregrynsgröt med prottepulver/keso innan träning. Ibland nötter och frukt till det också, beror på när jag åt lunch innan. Ibland så tränar jag ju ca en timma efter lunch och då är det energin från lunchen som får stå för energin! =)

Anonym sa...

Precis som du med pasta!! Massa pasta och köttfärssås, sen brukar jag dricka mjölk. Får liksom extra energi av det, konstigt. Jag äter helst 3 timmar innan så man har tid att smälta maten litegrann. Frukt är bra att ha till hands om nöden sätter in.

Anonym sa...

Inför ett pass, tja det ser nog ut som för alla dagar. äter ca 4 mål mat om dagen(planerar in träningen utefter hur måltiderna passar oftast) äter minst en timme innan passet annars blir det så tungt i magen :P
vad gör du idag?

Anonym sa...

gud vad mumsigt recept, det ska jag definitivt spara och komma ihåg. jag brukar ladda upp med pasta/ris/potatis kött och grönsaker till lunch, om det går lång tid så brukar jag käka frukt och nötter. funkar finfint för mig. ha en trevlig söndag! :D

Anonym sa...

Åh pasta är gott! Jättebra träningsuppladdning, det brukar jag köra på. Oftast 1½-2 timmar innan jag tränar brukar jag äta...får så lätt håll annars.

j sa...

havregrynsgröt med skivad frukt (päron,äpple,banan) och smörgåsar med keso och kalkon/ägg/grönsaker tycker jag är en bra grund innan ett träningspass. särskilt innan ett distanspass eller annan löpning. gärna minst två timmar innan vill jag äta träning!

annars balanserad måltid. pasta/bulgur/ris/potatis etc och kycling/fisk/kött och grönsaker.

lina sa...

Åh, vad gott det låter!!!! Vill också ha den boken nu:)

Anonym sa...

Jag käkar min superdupergröt som innehåller allt... *S* Det gör jag cirka en timme innan jag ska träna... Efteråt drar jag i mig en gainer direkt... Sen hem å laga mat... :P

Mjölksyra sa...

MrsEbba:
Tack!SKOJ att du gillar bilderna!Inte alls svårt att fixa till i photoshop! =)

Jossan:
Om jag ska träna nått superhårt så försöker jag äta bra dagen innan. Samma dag blir det ordentligt med frukost, gärna makrill på nått grovt och gröt med tillbehör. Och sedan ordentlig middag med fullkornspasta/ris/bulgur med kyckling/kött/fisk å grönt eller liknande...
Har dock en hel del problem med uppladdning när jag jobbar natt. Vaknar ju kanske 16 och ska sedan iväg å träna kanske 1-2 timmar senare. Där vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det hela med maten.

Emma:
Åh, jag vågar inte äta en timme innan träning. Får håll så lätt!Du har inga problem med det?

Moa:
Jag äter också gärna 3 timmar innan träningen. Funkar himla bra!

Emi:
Jag har haft en lugn dag. Nu är jag på jobbet och ska "slita" hela natten lång!

Sofia/Mayflower:
Låter himla bra!
Hoppas du fick en trevlig söndag också!!

Sofia/Dagensmat:
Får också håll lätt,fast jag äter gärna 3 timmar innan.

Josefine:
Massa gott! Havregrynsgröt brukar jag inte äta förrutom till frukost. Men det låter ju som en himla bra idée att testa göra det på kvällen också innan träning.

Lina:
En underbar kokbok! Mycket inspirerande! Kanske dyker upp på bokrean!?

Susanne:
Låter som en bra uppladdning! Önskar jag vågade mig på ägg i gröten också!

Sus sa...

Men detta recept verkar ju riktigt smaskigt!

Blev nu hungrig trots att jag ätit en port havregrynsgröt nu efter min träning!

/Sus

Mjölksyra sa...

Sus:
:)

Anonym sa...

Åh ser jätte gott ut å så fin bild :)

Anonym sa...

Det är en riktigt god rätt